Producenci
Hit dnia

Witamina D3 odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie. Pozwala nam utrzymać zdrowe kości i zęby, szczególnie mogą to docenić organizmy kobiet po menopauzie i dzieci. Do tego, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mięśni, co zmniejsza ryzyko upadku u osób starszych. Zarówno dzieci i dorośli powinni ją suplementować z kolejnego ważnego powodu - poprawia naszą odporność. Co ciekawe, jest również pomocna w dietach. Witamina D3 niesie ze sobą wiele korzyści. Przez kilka miesięcy w roku słońce nie jest w stanie nam jej zapewniać w odpowiednich ilościach - dlatego warto ją suplementować.

Popularne:

[product id="104,53,98,114"]

KATEGORIE:

ForMeds BICAPS®  D3 2000 120 kaps. ForMeds BICAPS® D3 2000 120 kaps.
Producent: ForMeds
Cena: 24,49 zł 34,99 zł
zobacz więcej
  • -30%
ForMeds BICAPS® D3 4000 120 kaps. ForMeds BICAPS® D3 4000 120 kaps.
Producent: ForMeds
Cena: 31,49 zł 44,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -30%
ForMeds BICAPS® D3 Vege 60 kaps. ForMeds BICAPS® D3 Vege 60 kaps.
Producent: ForMeds
Cena: 24,49 zł 34,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -30%
ForMeds Olicaps D3 2000 120 kaps. ForMeds Olicaps D3 2000 120 kaps.
Producent: ForMeds
Cena: 31,49 zł 44,99 zł
zobacz więcej
  • -30%
ForMeds Olicaps D3 2000 60 kaps. ForMeds Olicaps D3 2000 60 kaps.
Producent: ForMeds
Cena: 20,99 zł 29,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -30%
ForMeds PRENACAPS D3 60 kaps. ForMeds PRENACAPS D3 60 kaps.
Producent: ForMeds
Cena: 27,99 zł 39,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -30%
  • NOWOŚĆ!
  • NOWOŚĆ!
  • NOWOŚĆ!

Witamina D3 - informacje

Witamina D jest nazwą grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, które odgrywają bardzo ważną rolę w organizmie człowieka. Dzisiaj u wielu osób diagnozuje się niedobory witaminy D, które mogą powodować pojawienie się niekorzystnych objawów. Dlaczego jest ważna? Za co odpowiada? Przede wszystkim wspomaga gospodarkę wapniowo-fosforanową, ale jednocześnie dba o działanie różnych układów i narządów ludzkiego ciała.

Co to jest?

Pod pojęciem witaminy D znajdują się steroidowe związki organiczne, które zaliczane są do kategorii witamin, lecz pełnią one funkcję prohormonów. Podczas procesów metabolicznych powstaje z nich metabolit 25(OH), który określany jest jako witamina D3.

Ilość witaminy D podaje się najczęściej w jednostkach, które oznaczane są jako j.m. 400 j.m. odpowiada 10 µg – mcg, czyli mikrogramów. Stosowana jest też jednostka IU, która odpowiada j.m.

Rodzaje

Witaminę D dzieli się na dwie kategorie pod względem budowy:

  • Witamina D2 (ergokalcyferol) – występuje w organizmach roślinnych oraz w drożdżach.
  • Witamina D3 (cholekalcyferol) – występuje w organizmach zwierzęcych, także u człowieka.

Biostynteza

Ani witamina D2, ani D3 nie wykazuje aktywności biologicznej. Zaczyna działać dopiero wtedy, gdy dochodzi do jej hydroksylacji.

U człowieka rolę biologiczną pełni cholekalcyferol, czyli witamina D3. Powstaje ona podczas procesu biosyntezy z 7-dehydrocholesterolu w skórze, gdy zostanie ona wystawiona na działanie promieniowania słonecznego UV. Właśnie dlatego mówi się, że to witamina ze słońca.

Wyprodukowana w organizmie witamina D3 jest następnie poddawana procesowi hydroksylacji w wątrobie oraz w nerkach. Powstaje wtedy aktywna forma witaminy D3 określana jako kalcytriol.

Jako że głównym źródłem witaminy D u człowieka jest słońce, produkcja następuje głównie podczas wystawienia skóry na działanie promieni UV. Najlepszy efekt można uzyskać od kwietnia do września, w godzinach od 10 do 15, ponieważ wtedy słońce znajduje się w optymalnej pozycji. Nie należy jednak nadmiernie się opalać – skóra wytworzy właściwą ilość witaminy D po około 15 minutach, a potem zaleca się zastosować krem z filtrem.

Właściwości

U człowieka witamina D3 ma bardzo duże znaczenie. Jej wpływ na organizm widoczny jest na podstawie działania różnych układów, dlatego brak wystarczającej ilości tej witaminy może wywoływać niepokojące skutki uboczne.

Witamina D3 wpływa na:

  • Układ kostny – odpowiada za produkcję tkanki kostnej – kośćca i zębów.
  • Układ nerwowy i mięśniowy – wspomaga prawidłową pracę tkanki mięśniowej, a także mózgu i tkanki nerwowej.
  • Układ krążeniowy – wpływa na prawidłową pracę mięśnia sercowego.
  • Układ immunologiczny – odpowiada za aktywność układu odpornościowego, a także wykazuje działanie przeciwbakteryjne. Również zapobiega tworzeniu się komórek nowotworowych, dlatego jej właściwy poziom pomaga w redukcji ryzyka zachorowania na raka.
  • Metabolizm – wspiera regenerację komórek wątroby, a także uczestniczy w procesach metabolicznych zachodzących w tkankach.

Gdzie występuje?

Poza biosyntezą witaminy D człowiek może pozyskiwać ją z innych źródeł. W jakich produkcjach znajduje się najwięcej tego związku?

Witamina ta występuje zarówno w produktach pochodzenia roślinnego – jako ergokalcyferol, jak i tych pochodzenia zwierzęcego – jako cholekalcyferol. Największe ilości witaminy D występują w rybach, tranie, a także w innych produktach zwierzęcych. Również występuje ona w tłuszczach, nabiale, niektórych grzybach.

Sprawdź naturalne preparaty z witaminą d3

Naturalne źródła:

  • Węgorz świeży – 1200 j.m./100 g.
  • Śledź w oleju – 808 j.m./100 g.
  • Łosoś gotowany i pieczony – 540 j.m./100 g.
  • Marynowany śledź – 480 j.m./100 g.
  • Żółtka jaj – 54 j.m./żółtko.
  • Ser żółty – 7,6–28 j.m./100 g.

Obecnie wiele produktów spożywczych wzbogacanych jest o witaminę D, na przykład margaryny, płatki śniadaniowe. Jednak zdarza się, że nawet zbilansowana dieta nie jest w stanie pokryć zapotrzebowania na ten związek. Wówczas można skorzystać z suplementów diety, na przykład jak Aliness D3 4000 czy Avitale D3 Forte 2000 w kroplach.

Zapotrzebowanie

Ustalenie odpowiedniego zapotrzebowania na witaminę D jest utrudnione, gdyż jest ona wytwarzana w większości w skórze. Ilość ta jest zależna od wielu czynników, w tym od pogody czy czasu wystawienia skóry na promieniowanie UV. Występuje również wiele norm wskazujących na odpowiednią ilość witaminy D.

Zapotrzebowanie na witaminę D według Polskiego Instytutu Żywności i Żywienia:

  • Niemowlęta – 800 j.m. dziennie.
  • Dzieci od 1 do 9 roku życia – 600 j.m. dziennie.
  • Młodzież, kobiety i mężczyźni i seniorzy po 60 roku życia – 400 j.m. dziennie.

W przypadku niedoborów metabolit 25(OH) zalecany jest w większych dawkach, aby uzupełnić jego poziom. Wówczas stosowane są dawki rzędu 1000 – 5000 jednostek. Zazwyczaj średnia dawka to 2000 jednostek. Uderzeniowa dawka 10000 j.m. jest stosowana tylko w wyjątkowych przypadkach – nadmierne spożycie może powodować skutki uboczne.

Jak sprawdzić poziom?

Obecnie poziom witaminy D3 można oznaczyć, aby określić, czy u badanego nie występuje jej niedobór. Przeprowadza się badanie krwi, które można wykonać w praktycznie każdym laboratorium analitycznym. Koszt badania to zazwyczaj od 40 do 80 zł.

Objawy niedoboru

Niski poziom witaminy D może powodować pojawienie się szeregu niekorzystnych objawów. Jest on niebezpieczny w szczególności u najmłodszych dzieci, jednak również na symptomy niedoborów cierpią osoby dorosłe.

Najczęściej niedobór jest konsekwencją zbyt małej ekspozycji na promieniowanie słoneczne, niewielkiego spożycia produktów zawierających tę witaminę, a także zaburzeń wchłaniania i schorzeń.

Skutki niedoboru:

  • Krzywica u dzieci i młodzieży – witamina ta wpływa na gospodarkę wapniem i może powodować krzywicę, która jest poważną chorobą powodującą niepełnosprawność.
  • Rozmiękanie kości (osteomalacja) – prowadząca do osteoporozy, która grozi częstymi złamaniami, skrzywieniami oraz zwyrodnieniem układu kostnego.
  • Objawy ze strony układu ruchu – bóle kości, mięśni, stawów.
  • Osłabienie zębów – większa podatność na próchnicę, choroby przyzębia jak paradontoza, wypadanie zębów.
  • Obniżona odporność – większa zapadalność na infekcje, podwyższone ryzyko pojawienia się chorób autoimmunologicznych, na przykład cukrzycy typu 1.
  • Objawy ze strony układu nerwowego – szybkie przemęczanie się, osłabienie, bezsenność, obniżenie samopoczucia.
  • Zwiększone ryzyko nowotworów – zwłaszcza nowotworów piersi, prostaty i jelita grubego.

Objawy nadmiaru

Nadmiar witaminy D nie jest spotykany często. Zwykle dochodzi do niego przy stosowaniu zbyt dużych dawek suplementów diety z tą witaminą. Przedawkowanie może prowadzić do zatrucia organizmu. Nadmiar jest szczególnie niebezpieczny dla kobiet w ciąży, ponieważ może prowadzić do zaburzeń rozwoju płodu.

Skutki nadmiaru:

  • Objawy ze strony układu pokarmowego – nudności, wymioty, bóle brzucha, powiększona wątroba, brak apetytu, nadmierne pragnienie, zaparcia.
  • Objawy alergiczne – świąd skóry, pokrzywka.
  • Zwiększone ryzyko kamicy nerkowej i pęcherzyka żółciowego.
  • Objawy ze strony układu krążenia – nadciśnienie tętnicze, zaburzenia pracy serca, nadmierne gromadzenie się wapnia w żyłach.
  • Objawy ze strony układu nerwowego – pogorszone samopoczucie, osłabienie, drgawki, nadpobudliwość, bóle głowy, zaburzenia psychiczne.
  • U kobiet w ciąży – deformacja płodu.
  • U noworodków – deformacja układu kostnego.

Działanie

Witamina D ma bardzo szerokie działanie, dlatego jej właściwy poziom dba o prawidłową pracę wielu układów i narządów ciała człowieka.

Witamina D a:

  • Depresja – właściwy poziom zmniejsza ryzyko pojawienia się objawów depresyjnych i pomaga w ich redukcji.
  • Tarczyca – niedobory witaminy D często pojawiają się u osób z chorobami tarczycy, zwłaszcza niedoczynnością tarczycy, chorobą Hashimoto. Suplementacja wspiera pracę tarczycy.
  • Przytarczyce – suplementacja jest niezbędna u osób z niedoczynnością przytarczyc, które powoduje hipokalcemię – niedobory wapnia.
  • Skóra – braki mogą powodować różne schorzenia skórne, na przykład jak łuszczyca, trądzik, nadmierne przetłuszczanie się skóry, sprzyja stanom zapalnym. Brak wit. D powoduje także przyspieszone procesy starzenia się skóry.
  • Wypadanie włosów – niedobór witaminy D może sprzyjać nadmiernemu wypadaniu włosów. Stosowanie tej witaminy pomaga w uzyskaniu pięknej fryzury.
  • Nowotwory – właściwy poziom zmniejsza ryzyko pojawienia się schorzeń nowotworowych, w szczególności nowotworu piersi u kobiet, nowotworu prostaty u mężczyzn oraz nowotworu jelita grubego.
  • Odchudzanie – witamina D wspomaga metabolizm, dlatego jest ona wskazana jako suplement u osób na dietach redukcyjnych.
  • Płodność – niskie stężenia witaminy D3 w organizmie mogą powodować trudności z zajściem w ciążę.
  • Alergie – właściwy poziom tej witaminy wzmacnia odporność organizmu i zmniejsza ryzyko chorób alergicznych, astmy.

Suplementacja

Gdy ilość witaminy D3 w organizmie jest zbyt niska, wskazana jest jej suplementacja. Dzięki temu można uzupełnić braki i zapobiegać ich pojawianiu się. Systematyczna suplementacja umożliwia uzyskanie najlepszych efektów terapeutycznych.

W sprzedaży można znaleźć suplementy z witaminą D3 bez recepty oraz na receptę. Są one oferowane w różnych formach oraz dawkach do wyboru.

Witamina d3 - zamów online

Wskazania

Niedobory witaminy D3 występują u wielu osób. U niektórych z nich pojawiają się szczególne wskazania do jej suplementacji.

Suplementacja witaminy D wskazana jest u:

  • Niemowląt
  • Seniorów
  • Kobiet po menopauzie
  • Osób spędzających większość czasu w pomieszczeniach
  • Osób z chorą tarczycą
  • Osób z niedoczynnością przytarczyc
  • Sportowców

Dawkowanie

Dawki witaminy D ustalane są indywidualnie na podstawie wieku oraz stanu zdrowia chorego. Ile jednostek należy stosować przy dawkowaniu profilaktycznym, a ile leczniczym?

Dawkowanie profilaktyczne:

  • Dzieci prawidłowo donoszone po 4 tygodniu życia do 2-3 roku życia – 500 j.m. na dzień.
  • Wcześniaki, bliźnięta – 1000 j.m. na dzień.
  • Kobiety w ciąży i karmiące piersią – 2000 j.m. na dzień.
  • Pozostałe osoby – około 500-1000 j.m. na dzień.

Dawkowanie lecznicze:

  • Dzieci i młodzież od 4. tygodnia życia do 18. roku życia – 3000-10000 j.m. na dzień w kuracji 4-6 tygodni pod kontrolą lekarza.
  • Krzywica, osteomalacja – 1000-5000 j.m. na dzień.
  • Osteoporoza – 1000-3000 j.m. na dzień.
  • Niedoczynność przytarczyc – uderzeniowe dawki 10000-20000 j.m. na dzień.

W przypadku stosowania witaminy D3 w celach leczniczych dawkę powinien dobrać lekarz prowadzący.

Należy pamiętać o tym, aby podczas i po zakończeniu stosowania suplementów z witaminą D3 systematycznie kontrolować poziom wapnia.

Przeciwwskazania

Suplementów zawierających witaminę D3 nie należy stosować przy nadwrażliwości na składniki preparatu.

Formy

Szeroka gama suplementów z witaminą D3 pozwala na wybór odpowiedniego produktu dopasowanego do konkretnych potrzeb pacjenta.

Dostępne formy:

  • Kapsułki – wygodne w stosowaniu elastyczne kapsułki, na przykład z olejem lnianym, oliwą, dostępne także jako wegańskie – bez żelatyny wieprzowej.
  • Krople – witamina D w płynie, która wyposażona jest w kroplomierz lub w pompkę, na przykład Avitale D3 Forte 2000 w kroplach.
  • Spray – postać witaminy D3 w sprayu przeznaczona jest do stosowania bezpośrednio do jamy ustnej.

Jaka najlepsza?

Najlepsza witamina D3 to taka, która jest pochodzenia naturalnego, zawiera odpowiednią dawkę, a także wygodną w stosowaniu formułę. Także może być ona dopasowana do użytkownika pod kątem składu – bez żelatyny, bez glutenu, który może uczulać.

Polecane suplementy z witaminą D3:

  • Aliness D3 4000 – suplement ten zawiera aż 4000 j.m. witaminy w jednej kapsułce. Jako nośnik wykorzystuje oliwę z oliwek. Witamina D pochodzi z lanoliny.
  • Avitale D3 Forte 2000 w kroplach – dawka 2000 j.m. w jednej pompce. Pochodząca z lanoliny witamina D w formule z oliwą z oliwek, w formie kropli z pompką. Zawiera dodatek witaminy E.

Gdzie kupić?

Suplementy z witaminą D3 łatwo zamówisz w sklepie Biostima. Oferujemy wyłącznie najwyższej jakości preparaty w przystępnych cenach od sprawdzonych producentów. Zapraszamy do złożenia zamówienia online!

Źródła:
Witamina D: https://pl.wikipedia.org/wiki/Witamina_D.
Witamina D – objawy oraz skutki niedoboru i nadmiaru witaminy D: https://www.medistore.com.pl/zdrowie/witamina-d.
Witamina D – właściwości i działanie witaminy D: https://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/apteczka/witamina-d-wlasciwosci-i-dzialanie-witaminy-d-aa-WrK7-ryHr-P2n8.html.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl