Biostima
Producenci
Biuletyn Zdrowia

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i otrzymaj dostęp do skarbnicy zdrowotnej wiedzy.

Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności

Cholina (witamina B4) jest substancją witaminopochodną, która wchodzi w skład witamin z grupy B. Występuje głównie w fosfolipidach, między innymi w lecytynie. Uczestniczy w procesach budowy komórek, działaniu mózgu, nerwów, mięśni oraz serca. Jej niedobory zwiększają ryzyko zaburzeń pamięci i gorszej koncentracji, demencji, w tym choroby Alzheimera, nadciśnienia, miażdżycy, cukrzycy. Właściwa ilość choliny jest szczególnie ważna dla kobiet ciężarnych i karmiących piersią – redukuje niebezpieczeństwo wad wrodzonych u dzieci. Zamów już dziś najlepsze suplementy z choliną!

Kategorie obrazkowe

Cholina (witamina B4) – właściwości, działanie, źródła i suplementacja

Cholina, czyli witamina B4 jest ważnym składnikiem diety, który w określonych sytuacjach powinien być dodatkowo suplementowany. Czym dokładnie jest cholina? Kiedy ją zażywać? Jakie preparaty wybrać, by suplementacja była skuteczna?

Co to jest cholina?

Cholina, a dokładnie kation 2-hydroksyetylotrimetyloamoniowy, jest rodzajem związku chemicznego z czwartorzędową grupą aminową, najczęściej w formie chlorku. Szerzej znana jest jako witamina B4 i zaliczana jest do witamin z grupy B.

Związek ten buduje wybrane fosfolipidy. Zawierają go przede wszystkim lecytyna oraz sfingomielina, które są ważnymi składnikami aktywnymi dla organizmów zwierzęcych, w tym także dla człowieka.

Niedobory witaminy B4 – choliny mogą być zagrożeniem dla organizmu, dlatego należy dbać o jej prawidłowy poziom.

Cholina – gdzie występuje?

W ograniczonym zakresie cholina jest syntetyzowana przez organizm człowieka. Wytwarzana ilość tego związku jest jednak zbyt mała, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie. Właśnie dlatego konieczne jest dostarczanie jej w diecie, a czasami jej dodatkowe suplementowanie.

Najlepiej dostarczać cholinę wraz z dietą. Występuje ona przede wszystkim w produktach tłuszczowych, które zawierają lecytyny. W czym jest jej najwięcej?

Cholina – źródła:

  • Żółtko jaj – 700-800 mg/100 g,
  • Całe jaja – 300 mg/100 g,
  • Wątroba drobiowa – 200 mg/100 g,
  • Mleko – 14 mg/100 g.

Ponadto jest ona obecna w kiełkach pszenicy, strączkach (fasola, bób, groch), orzechach, rybach oraz w drożdżach.

Jako że największe ilości choliny występują w produktach zwierzęcych problemy z jej niedoborami częściej dotykają osób na dietach wegańskiej, wegetariańskiej.

Dzienne zapotrzebowanie na cholinę

U osób dorosłych wynosi ono 425-550 mg. Jest przy tym zależne od wielu czynników, dlatego może się zmieniać.

Wyższe zapotrzebowanie dotyczy kobiet w ciąży i karmiących piersią, osób pracujących umysłowo, narażonych na wzmożony stres, nadużywających alkoholu oraz ze schorzeniami wątroby.

Cholina - suplement

Osobom z wyższym zapotrzebowaniem oraz z niedoborami związku jak cholina suplementacja pomaga w uzupełnieniu braków.

Niedobór choliny

W przypadku zbyt niskiej ilości witaminy B4 w diecie mogą pojawić się zróżnicowane objawy niepożądane. Zaliczane są do nich między innymi:

  • Gorsza sprawność umysłowa,
  • Większa podatność na stres,
  • Szumy uszne,
  • Stany lękowe,
  • Zaparcia,
  • Bóle głowy,
  • Zaburzenia rytmu serca,
  • Stłuszczenie wątroby.

Cholina - właściwości

Związek jak witamina B4, czyli cholina działanie na organizm człowieka ma wielokierunkowe, dlatego też jest on niezbędny podczas wielu procesów biologicznych.

Cholina – działanie:

  • Jest prekursorem acetylocholiny – neuroprzekaźnika, który pełni istotną funkcję w przekazywaniu impulsów nerwowo-mięśniowych oraz regulowaniu ciśnienia tętniczego krwi,
  • Buduje błony komórkowe i odpowiada za ich prawidłowe działanie,
  • Wspomaga pracę wątroby – dba o jej poprawne funkcjonowanie, chroni przed stłuszczeniem i umożliwia jej odbudowę,
  • Ma duże znaczenie dla rozwoju płodu – umożliwia prawidłowy rozwój centralnego układu nerwowego, a przez to redukuje niebezpieczeństwo wad wrodzonych,
  • Pomaga w metabolizmie tłuszczów – rozkłada cholesterol i inne związki tłuszczowe,
  • Uczestniczy w procesach produkcji i naprawy DNA.

Na co pomaga cholina?

O prawidłowej ilości choliny w diecie oraz o jej dodatkowym suplementowaniu powinny pamiętać osoby, u których występuje ryzyko jej niedoborów. Kiedy warto ją stosować?

Zastosowanie choliny:

  • Cholina w ciąży – cholina w okresie ciąży jest bardzo ważna, dlatego warto pamiętać wtedy o jej suplementowaniu. Nawet w sytuacji, gdy matka będzie stosowała kwas foliowy, a zapomni o cholinie, mogą pojawić się wady wrodzone dziecka. Kobiety, które planują ciążę, powinny zacząć stosować suplementy z choliną i kwasem foliowym jeszcze przed ciążą, aby zadbać o ich właściwy poziom w momencie zapłodnienia.
  • Okres karmienia piersią – suplementowanie choliny należy kontynuować po porodzie, ponieważ jest ona bardzo ważna również dla noworodków. Obecna w pokarmie matki cholina wspomaga rozwój mózgu i rdzenia kręgowego.
  • Schorzenia wątroby – pozytywne działanie na wątrobę powoduje, że związek ten wskazany jest u osób doświadczających chorób tego narządu. Regularnie zażywana cholina na wątrobę zmniejsza ryzyko jej stłuszczenia i uszkodzenia, a także pomaga w regeneracji hepatocytów – komórek wątroby.
  • Cukrzyca – właściwy poziom choliny pozwala na utrzymanie odpowiedniej ilości glukozy we krwi, dlatego powinni pamiętać o niej diabetycy.
  • Cholina a odchudzanie – witamina B4 wspomaga procesy metaboliczne tłuszczów, dlatego jej prawidłowa ilość w diecie pomaga w szybszej redukcji masy ciała.
  • Funkcje poznawcze – prawidłowa ilość witaminy B4 w diecie pomaga osobom pracującym umysłowo, studentom i uczniom. Wspiera funkcje poznawcze, między innymi procesy myślowe, zapamiętywanie, koncentrację.
  • Choroba Alzheimera, demencja – terapie cholinowe pozwalają na zwiększenie ilości acetylocholiny ważnej dla układu nerwowego, dlatego stosowane są w przypadku choroby Alzheimera oraz demencji.
  • Cholina a depresja – stosowanie choliny pomaga w redukowaniu objawów depresji, ma działanie wyciszające, zmniejsza stany lękowe i poprawia nastrój.
  • Zespół Downa, autyzm – niedobory choliny występują często u dzieci z zespołem Downa oraz z autyzmem. Często suplementuje się u nich witaminę B4. Aby zmniejszyć ryzyko pojawienia się tych chorób, ważna jest także suplementacja przez kobietę w okresie ciąży i karmienia piersią. Wykazano też, że suplementowanie choliny przez kobiety w ciąży z płodem z zespołem Downa poprawia funkcjonowanie dziecka po narodzinach.
  • Nowotwory – według prowadzonych nad witaminą B4 badań naukowych pomaga ona w zmniejszeniu ryzyka rozwoju nowotworów.

    Cholina - tabletki

    Zawierające związek jak cholina tabletki są najpopularniejszym sposobem suplementowania tego związku.

    Cholina - preparaty

    Dostępne są także preparaty w formie proszku oraz płynu.

    Cholina może być jedynym składnikiem preparatu, ale bardzo często wchodzi ona w skład suplementów złożonych. Występuje przede wszystkim w suplementach B-Complex, tabletkach na wątrobę oraz w tabletkach dla kobiet w ciąży.

    Cholina - jak stosować

    Warto pamiętać o tym, że cholina najlepiej wchłania się w obecności innych witamin z grupy B jak kwas foliowy, inozytol, czyli witamina B8, witamina B12.

    Dawkowanie choliny

    Cholina dla dzieci i dla dorosłych – zalecane dawkowanie dzienne:

    • Do 6 miesiąca – 125 mg,
    • Od 6 miesiąca do roku – 150 mg,
    • Od roku do 3 roku – 200 mg,
    • Od 4 do 9 lat – 250 mg,
    • Od 10 do 12 lat – 375 mg,
    • Od 13 do 18 lat – 400 mg u dziewcząt, 550 mg u chłopców,
    • Dorośli – 425 mg u kobiet, 550 mg u mężczyzn,
    • Kobiety w ciąży – 450 mg,
    • Kobiety karmiące – 550 mg.

    Cholina – przeciwwskazania i skutki uboczne

    Witamina B4 – cholina jest związkiem dobrze tolerowanym. Nie wykazano również, że wchodzi ona w interakcję z lekami.

    Działania niepożądane najczęściej pojawiają się na skutek stosowania zbyt wysokich dawek choliny.

    Skutki nadmiernego spożycia choliny:

    • Niskie ciśnienie tętnicze,
    • Nudności i mdłości,
    • Potliwość,
    • Biegunka.

    Gdzie kupić suplementy z choliną?

    Preparaty zawierające cholinę można kupować bez recepty. Są one sprzedawane między innymi w aptekach, sklepach z ziołami, zdrową żywnością, suplementami diety.

    Cholina – cena

    Za suplement diety z choliną zawierający 100-120 kapsułek w opakowaniu należy zapłacić od 20 do 50 złotych. Preparaty w proszku, płynie mają podobną cenę.

    Jaki suplement z choliną wybrać?

    W sprzedaży można znaleźć różne rodzaje preparatów z tym związkiem. Jaka cholina jest najlepsza?

    Najlepsza cholina

    Najlepiej stosować preparaty od renomowanych producentów i zwrócić uwagę na skład preparatu.

    Cholina może występować w różnych formach. Za najlepiej przyswajalną uznaje się wodorocytrynian choliny.

    Dobry suplement powinien być też wolny od zbędnych, potencjalnie szkodliwych składników, na przykład alergenów (laktozy, glutenu, soi), wypełniaczy.

    Osoby na dietach wegetariańskiej i wegańskiej mogą wybrać kapsułki wykonane z roślinnych substancji – bez żelatyny.

    Cholina - sklep

    Najlepszą cholinę zamówisz w naszym sklepie - zapraszamy do zakupów!

    Źródła:
    1. Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, pod red. Mirosława Jarosza, Ewy Rychlik, Katarzyny Stoś, Jadwigi Charzewskiej, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, 2020.
    2. Aktywne wspomaganie szlaku folianów – epigenetyczny wpływ choliny i witaminy B12 na rozwój ciąży, Drews K., Ginekologia Polska, Rocznik 2015, Numer 12, Tom 86.
    3. Choline: an essential nutrient for public health, Steven H Zeisel, Kerry-Ann da Costa, Nutrition Reviews, Volume 67, Issue 11, 1 November 2009, Pages 615–623.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl