Filtry
Producenci
Hit dnia

Jabłczan magnezu to połączenie kwasu jabłkowego i magnezu – w takim związku organizm lepiej przyswaja pierwiastek. Magnez jest odpowiedzialny m.in. za stabilizację układu nerwowego, a także wpływa korzystnie na pracę szarych komórek, usprawniając pamięć i myślenie. Wraz z kwasem jabłkowym dba o właściwą gospodarkę energetyczną, zapobiegając uczuciu zmęczenia. Magnez występuje naturalnie w żywności. Jednak np. z uwagi na proces produkcji jest go w naturalnych surowcach coraz mniej. Regularne stosowanie suplementów bogatych w jabłczan magnezu uzupełni niedobór pierwiastka.

KATEGORIE:

Magnez to dla człowieka kluczowy minerał. Jest między innymi składnikiem kości, uczestniczy w przekazywaniu sygnałów w systemie nerwowym, wspiera pracę układu mięśniowego i serca. Jego niedobory mogą powodować poważne zaburzenia stanu zdrowia. Jedną z najlepiej przyswajalnych form magnezu jest jabłczan. Co warto wiedzieć na temat jabłczanu magnezu?

Co to jest?

Jabłczan magnezu (ang. Magnesium Malate) stanowi połączenie magnezu z kwasem jabłkowym. To związek stosowany jako suplement diety wchodzący w skład monopreparatów i preparatów złożonych.

Właściwości

Pod względem chemicznym jabłczan magnezu ma wzór C4H4MgO5 - do cząsteczki kwasu jabłkowego dołączone są dwie cząsteczki magnezu. Nie ma smaku i zapachu.

Kwas jabłkowy, który wchodzi w skład związku, jest naturalnym kwasem występującym w organizmie człowieka. Jest on składnikiem komórek, enzymów, bierze udział w produkcji energii.

Jabłczan magnezu nie powoduje zakwaszenia organizmu - wykazuje właściwości alkalizujące. To powoduje, że nie obciąża on układu pokarmowego, na przykład nie powoduje nadkwasoty, bólów żołądka i nie obciąża nadmiernie nerek.

Forma ta wyróżnia się też wysoką przyswajalnością i dzięki temu szybko uzupełnia niedobory. Wysoka wchłanialność powoduje, że jest on jedną z rekomendowanych postaci magnezu.

Jaka forma magnezu jest najlepsza?

Na rynku można znaleźć różne preparaty zawierające magnez. Wśród nich znajdują się między innymi takie jak: węglan magnezu, mleczan magnezu, asparaginian magnezu, chlorek magnezu, glicynian magnezu, taurynian magnezu, cytrynian magnezu czy jabłczan magnezu.

Różnią się one swoją budową chemiczną, w tym rozpuszczalnością i wchłanianiem, co przekłada się na ich skuteczność działania. Przy wyborze odpowiedniej formy magnezu warto więc wiedzieć – co lepsze?

Jabłczan czy cytrynian magnezu?

Cytrynian magnezu jest organiczną, dobrze przyswajalną formą magnezu, dlatego szybko uzupełnia niedobory tego składnika.

W porównaniu do cytrynianu magnezu jabłczan charakteryzuje się równie szybkim wchłanianiem, a także niesie ze sobą dodatkowe korzyści, między innymi szybką redukcję zmęczenia. Wynika to z faktu, że zawiera on kwas jabłkowy wspierający procesy produkcji energii.

Jabłczan czy chlorek?

Chlorek magnezu jest nieograniczoną solą magnezu, która charakteryzuje się bardzo dobrą rozpuszczalnością w wodzie – wyższą niż cytrynian magnezu. To powoduje, że wchłania się dobrze, jednak nie jest tak skuteczny, jak organiczne formy magnezu.

Ludzki organizm lepiej radzi sobie z wchłanianiem substancji organicznych, ponieważ w takiej postaci występują one w pożywieniu.

Wprawdzie wśród nieorganicznych form magnezu chlorek ma najwyższą rozpuszczalność w wodzie, to jednak jabłczan szybciej uzupełnia niedobory.

Sprawdź naturalne preparaty z jabłczanem magnezu

Jabłczan magnezu - zalety

Ze względu na swoje właściwości jabłczan magnezu jest często polecaną formą tego pierwiastka. Dobry suplement diety zawierający magnez w tej postaci może być używany zarówno w celu uzupełniania braków, jak i profilaktycznie, aby im zapobiegać. Na co jest najlepszy?

Korzyści związane ze stosowaniem jabłczanu magnezu:

  • Wysoka przyswajalność, która przekłada się na szybkie działanie.
  • Ma naturalne pochodzenie – jest formą organiczną magnezu.
  • Wspiera produkcję energii i syntezę ATP – związku odpowiedzialnego za wewnątrzkomórkowy transport energii oraz za prawidłowe ciśnienie krwi.
  • Nie ma właściwości zakwaszających – dzięki temu jest łagodny dla układu pokarmowego, a także nie obciąża nerek.
  • Szybko niweluje zmęczenie – forma jabłczanu szybciej redukuje chroniczne zmęczenie wynikające z niedoborów magnezu.

Działanie

Magnez jest związkiem posiadającym bardzo szerokie działanie w organizmie człowieka. Odpowiedzialny jest on za szereg różnych przemian i wspiera wiele narządów i układów ciała.

Działanie magnezu:

  • Bierze udział w reakcjach enzymatycznych i metabolizmie licznych związków – białek, węglowodanów, tłuszczów.
  • Wspomaga transport elektrolitów i podtrzymuje homeostazę organizmu.
  • Umożliwia produkcję ATP – związku odpowiedzialnego za wydatkowanie energii.
  • Uczestniczy w procesach mineralizacji kości.
  • Odpowiada za kurczenie mięśni, w tym mięśnia sercowego.
  • Wspiera pobudliwość neuronów – podstawowych komórek układu nerwowego.
  • Wyzwala neuroprzekaźniki i hormony.
  • Pomaga w regulacji stężenia glukozy we krwi.
  • Reguluje prawidłowy poziom cholesterolu HDL i LDL.
  • Dba o dobre samopoczucie – poprawia nastrój, zmniejsza stres, lęki, stany depresyjne.
  • Redukuje bóle głowy.

Wobec tego magnez jest bardzo istotnym związkiem dla całego ciała, między innymi dla układu kostnego, mięśniowego, sercowo-naczyniowego, nerwowego.

Zapotrzebowanie

W organizmie człowieka magnez ma bardzo duże znaczenie. W większości znajduje się on w komórkach, kościach, mięśniach szkieletowych i innych tkankach miękkich, natomiast tylko w około 1% występuje jako zewnątrzkomórkowy.

Właśnie dlatego nawet duże niedobory magnezu mogą nadal dawać prawidłowe wyniki badań krwi.

Zapotrzebowanie na magnez wynika głównie z wieku, ale również ze stanu zdrowia.

Dobowe zapotrzebowanie na magnez:

  • Niemowlęta do 6 miesiąca – 50 mg.
  • Niemowlęta 7-12 miesięcy – 70 mg.
  • Dzieci 1-3 rok życia – 150 mg.
  • Dzieci 4-6 rok życia – 200 mg.
  • Dzieci 7-10 rok życia – 250 mg.
  • Młodzież 11-14 rok życia – 350 mg.
  • Młodzież 15-18 rok życia – 400 mg.
  • Dorośli mężczyźni – 350 mg.
  • Dorosłe kobiety – 300 mg.
  • Kobiety w ciąży i karmiące – 500-700 mg.

Zapotrzebowanie na magnez może rosnąć w różnych okresach, dlatego wtedy konieczne może być dodatkowe suplementowanie tego pierwiastka.

Źródła

Magnez znajduje się w rozmaitych produktach spożywczych, między innymi w zielonych warzywach, roślinach strączkowych, zbożach, orzechach, pestkach, bananach, kakao i czekoladzie, zmineralizowanej wodzie pitnej. Prawidłowa dieta powinna być głównym źródłem magnezu, jednak zdarza się, że jest ona niewystarczająca.

Dodatkowym źródłem magnezu są suplementy diety, które dostępne są w różnych formach, między innymi jako tabletki, kapsułki, proszek.

Jabłczan magnezu - zamów online

Wskazania

Niedobory magnezu (hipomagnezemia) zdarzają się bardzo często i dotykają osób w każdym wieku – dzieci, młodzieży, osób dorosłych, w tym seniorów.

Do niedoborów magnezu mogą doprowadzić niezbilansowana dieta, pokarmy z dużą ilością tłuszczów, błonnika, wapnia, picie dużych ilości kawy, herbaty, alkoholu. Brakom sprzyjają też określone schorzenia, leki, na przykład antybiotyki, cytostatyki, lekki nasenne, uspokajające, tabletki antykoncepcyjne.

Ponadto braki magnezu towarzyszą różnym schorzeniom, między innymi występują u:

  • Osób z nadciśnieniem tętniczym.
  • Osób z przewleką niewydolnością serca.
  • Osób z chorobą niedokrwienną serca.
  • Osób z zaburzeniami przepływu powietrza w układzie oddechowym.
  • Osób z cukrzycą typu 2.
  • Osób z zaawansowanymi nowotworami.
  • Osób dializowanych otrzewnowo.

Również niedobory pojawiają się częściej u alkoholików, osób nadmiernie stresujących się, przemęczonych, uprawiających sporty, narażonych na duże obciążenie fizyczne i psychiczne.

Objawy niedoboru magnezu

Braki magnezu dają zróżnicowane objawy, dlatego często bywają one mylone z innymi dolegliwościami lub też bagatelizowane.

Wśród objawów niedoboru magnezu znajdują się:

  • Zwiększone zmęczenie.
  • Osłabienie koncentracji i pamięci.
  • Większa podatność na stres.
  • Stany lękowe, depresyjne, niepokój.
  • Nadciśnienie tętnicze.
  • Zaburzenia rytmu serca, na przykład kołatanie serca, częstoskurcz, migotanie komór i przedsionków.
  • Bolesne skurcze, na przykład łydek.
  • Drgania mięśni, na przykład warg, powiek.
  • Osłabienie siły mięśniowej.
  • Wypadanie włosów.
  • Rozdwajanie się i łamliwość paznokci.
  • Wzmożona potliwość skóry.

W razie wystąpienia powyższych objawów warto zdecydować się na suplementację magnezu. Za pomocą odpowiednich preparatów można wtedy zmniejszyć dolegliwości będące wynikiem braków tego minerału.

Dawkowanie

Suplementy diety z magnezem w formie jabłczanu charakteryzują się bardzo dobrą przyswajalnością. Dawkowanie powinno być dopasowane indywidualnie do potrzeb użytkownika.

Ile magnezu należy brać?

Najczęściej rekomendowana dawka dla osoby dorosłej to około 300-350 mg magnezu dziennie. Jako że w jabłczanie magnezu magnez stanowi tylko część całego związku, dawka jabłczanu jest wyższa.

Najlepiej postępować zgodnie z zaleceniami producenta umieszczonymi na opakowaniu produktu i nie przekraczać zalecanej dawki.

Formy

Najczęściej preparaty zawierające jabłczan magnezu dostępne są w formie tabletek i kapsułek. Również można zakupić je jako proszek.

Jabłczan magnezu - sprawdź naturalne preparaty

Jak stosować?

Preparaty zawierające jabłczan magnezu powinny być stosowane zgodnie ze wskazaniami producenta. Można zażywać je w formie jednej lub dwóch dawek dziennie.

Tabletki i kapsułki używane są doustnie, podczas albo po posiłku. Magnez w formie proszku należy wymieszać we wskazanej dawce w szklance wody.

Przedawkowanie

Stosowanie suplementów diety z jabłczanem magnezu w nadmiernej dawce może powodować jego przedawkowanie i skutki uboczne.

Nadmiar magnezu jest usuwany przez nerki. Osoby z upośledzoną pracą nerek są w wyższym stopniu narażone na przedawkowanie magnezu.

Objawy przedawkowania magnezu:

  • Biegunka
  • Częstomocz
  • Przemęczenie
  • Osłabienie odruchów.
  • Zaburzenia rytmu serca.

Przeciwwskazania

Suplementy diety z magnezem nie są przeznaczone do stosowania u osób, u których występują przeciwwskazania. Zaliczają się do nich między innymi alergia na składniki preparatu, nadmiar magnezu w organizmie, miastenia, niewydolność nerek. Magnezu nie należy stosować też razem z doustnymi preparatami przeciwzakrzepowymi.

Jaki najlepszy?

Wybierając najlepszy magnez w formie jabłczanu, należy zwrócić szczególną uwagę na jego producenta, a także na ilość substancji aktywnych w preparacie. Również warto dopasować go do swoich potrzeb pod kątem formy – niektóre osoby preferują magnez w kapsułkach, inne natomiast wolą proszek do przygotowania roztworu.

Bardzo dobre opinie ma preparat Jabłczan Magnezu Aliness zawierający 140 mg czystego magnezu wraz z witaminą z B6 (P-5-P). Zastosowana w preparacie witamina B6 dodatkowo wspomaga wchłanianie magnezu, a także dba o prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego, serca, układu odpornościowego i nerwowego.

Suplement Jabłczan Magnezu Aliness ma formę kapsułek wege – bez dodatku żelatyny, dlatego może być stosowany również przez wegetarian i wegan. Nie zawiera glutenu, laktozy, soi i GMO. W opakowaniu znajduje się 100 kapsułek, które wystarczają na 50-100 dni suplementacji przy zażywaniu 1 lub 2 kapsułek dziennie.

Cena

Koszt zakupu suplementów diety z jabłczanem magnezu waha się od około 40 do 50 złotych w zależności od producenta i wielkości opakowania.

Gdzie kupić?

Suplementy diety z magnezem w formie jabłczanu zakupisz w sklepie Biostima. W asortymencie posiadamy również rekomendowany preparat Jabłczan Magnezu Aliness. Zapraszamy do zakupu!

Źródła:
1) https://pl.wikipedia.org/wiki/Magnez
2) https://pl.wikipedia.org/wiki/Niedobór_magnezu
3) Magnesium basics. W. Jahnen-Dechent, M. Ketteler. Clin Kidney J. 2012
4) Magnez — rola fizjologiczna, znaczenie kliniczne niedoboru w nadciśnieniu tętniczym i jego powikłaniach oraz możliwości uzupełniania w organizmie człowieka. M. Iskra, B. Krasińska, A. Tykarski. Arterial Hypertension 2013
5) Wpływ doustnej suplementacji magnezu na kondycję psychofizyczną. M. Wiciński, B. Kościński, B. Malinowski, K. Długi, M. Ozorowski, K. Pawlak-Osińska. Forum Medycyny Rodzinnej 2019.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl