Biostima
Producenci
Biuletyn Zdrowia

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i otrzymaj dostęp do skarbnicy zdrowotnej wiedzy.

Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności

Chrom to niezbędny do życia mikroelement pełniący szereg ważnych funkcji w organizmie człowieka. Wspiera prawidłowe działanie insuliny, wpływa na metabolizm tłuszczów i cukrów, a przez to pomaga w utrzymaniu właściwego poziomu cholesterolu i glukozy we krwi. Dodatkowo chrom zmniejsza apetyt na słodycze i dlatego polecany jest dla osób na diecie odchudzającej. Jego niedobory mogą przyczyniać się do rozwoju cukrzycy i schorzeń układu krwionośnego. Wybierz suplementy diety z chromem i zadbaj o zaopatrzenie swojego organizmu w ten ważny pierwiastek.

Kategorie obrazkowe
FORMEDS BICAPS® Chrom 60 kaps. FORMEDS BICAPS® Chrom 60 kaps.
Producent: ForMeds
Cena: 24,74 zł
szt.
zobacz więcej
ForMeds F-Chromium 200 48 g ForMeds F-Chromium 200 48 g
Producent: ForMeds
Cena: 17,24 zł
szt.
zobacz więcej
MYVITA Chrom Pikolinian 120 tab. MYVITA Chrom Pikolinian 120 tab.
Producent: MyVita
Cena: 23,99 zł
szt.
zobacz więcej
MYVITA Chrom Pikolinian 60 tab. MYVITA Chrom Pikolinian 60 tab.
Producent: MyVita
Cena: 15,99 zł
szt.
zobacz więcej
SWANSON Immunity Assist 30 szt. SWANSON Immunity Assist 30 szt.
Producent: Swanson
Cena: 96,65 zł
szt.
zobacz więcej
YANGO Chrom Organiczny 90 kaps. YANGO Chrom Organiczny 90 kaps.
Producent: Yango
Cena: 22,00 zł
zobacz więcej
YANGO Insuliniv™ 90 kaps. YANGO Insuliniv™ 90 kaps.
Producent: Yango
Cena: 54,45 zł
zobacz więcej

Chrom – jakie ma właściwości i zastosowanie?

Chrom jest pierwiastkiem chemicznym, który wykazuje zróżnicowane znaczenie biologiczne. Jakie są jego główne właściwości i zastosowanie? Kiedy warto go suplementować? Czy chrom jest bezpieczny? Jak wybrać najlepszy preparat?

Czym jest chrom?

Chrom to metal przejściowy, który występuje naturalnie w skorupie ziemskiej jako chromit lub krokoit. Oznaczony jest symbolem Cr.

Pierwiastek ten został odkryty przez Louisa Nicolasa Vauqellina w 1797 roku. Jego nazwa wywodzi się od słowa „chroma”, które w języku greckim oznacza „kolor”.

Metaliczny chrom wyróżnia się srebrnoszarym kolorem, często z błękitnym błyskiem. Wykazuje on antykorozyjne właściwości, dlatego znalazł szerokie zastosowanie w przemyśle w celu zabezpieczania metali przed rdzą oraz jako składnik stali nierdzewnych, określanych też jako chromowane.

Pod kątem biologicznym zaliczany jest do kategorii mikroelementów, pierwiastków śladowych i jest niezbędny dla organizmu człowieka.

Chrom – rodzaje

Najczęściej występuje on w dwóch stopniach utleniania, głównie jako triwalentny (Cr(III)) albo jako heksawalentny (Cr(VI).

Triwalentna forma chromu, określana także jako chrom (III), występuje głównie w żywności i organizmie człowieka, natomiast heksawalentna, czyli chrom (VI) stosowana jest w przemyśle.

Chrom organiczny czy nieorganiczny?

Wyróżnia się również dwa rodzaje chromu (III), a dokładnie są to chrom organiczny oraz nieorganiczny.

Forma organiczna w postaci soli, na przykład jak pikolinian chromu, jest lepiej wchłaniana niż nieorganiczna. Właśnie dlatego warto korzystać z preparatów zawierających organiczny pierwiastek zamiast nieorganicznego.

Źródła chromu

Jest on obecny w wielu produktach spożywczych. Jedząc je, można zadbać o jego odpowiednią ilość w organizmie. Chrom – gdzie występuje?

Największe ilości chromu znajdują się w poniższych produktach:

  • Drożdże piekarskie,
  • Ryby,
  • Owoce morza,
  • Wyroby pełnoziarniste, na przykład pieczywo, makarony, płatki,
  • Kiełki pszenicy,
  • Brokuły,
  • Groszek,
  • Kukurydza,
  • Jabłka,
  • Gruboziarniste kasze,
  • Drób,
  • Wołowina.

Obecnie w sprzedaży można znaleźć również różne suplementy diety z chromem. Najczęściej są one przeznaczone dla osób odchudzających się, diabetyków i mogą zawierać dodatkowe składniki, na przykład formulę cynk, chrom i mangan, ekstrakty z roślin.

Chrom – właściwości

W organizmie spełnia on zróżnicowane funkcje, dlatego jego odpowiedni poziom ma duże znaczenie.

Wśród najważniejszych właściwości chromu warto wskazać na poniższe:

  • Umożliwia działanie wielu rodzajów enzymów,
  • Wspiera działanie insuliny przez jej wpływ na metabolizm tłuszczów i cukrów,
  • Wchodzi w skład GTF – czynnika tolerancji glukozy (ang. glucose tolerance factor),
  • Redukuje apetyt, zwłaszcza na słodkie produkty,
  • Umożliwia regulowanie poziomu cholesterolu,
  • Wspomaga działanie układu nerwowego.

Niedobór i nadmiar chromu

W przypadku pierwiastka jak chrom niedobór pojawia się stosunkowo rzadko, ponieważ zapotrzebowanie na niego jest niewielkie. Szacuje się, że znajduje się ono na poziomie około 25-35 mcg dziennie u dorosłej osoby.

Zapotrzebowanie na chrom może być jednak w określonych sytuacjach wyższe, na przykład u osób, które znajdują się w stanach niedoborów, intensywnie uprawiają sporty, narażone są na znaczny wysiłek fizyczny czy u kobiet w ciąży. Zwiększone zapotrzebowanie dotyczy również osób, które prowadzą dietę wysokowęglowodanową.

Niedobór chromu – objawy:

  • Przemęczenie,
  • Stany lękowe,
  • Bóle głowy,
  • Mrowienia,
  • Osłabienie,
  • Przygnębienie,
  • Zdenerwowanie,
  • Łamliwość paznokci,
  • Wypadanie włosów.

W przypadku braku wystarczającej ilości tego pierwiastka w organizmie dochodzi też do zwiększonego ryzyka rozwoju niektórych schorzeń, w tym cukrzycy, miażdżycy, PCOS – zespołu policystycznych jajników, a także depresji.

Z drugiej strony nadmierne spożywanie preparatów z chromem może prowadzić do pojawienia się niekorzystnych objawów. Powoduje on między innymi problemy z pracą układu pokarmowego, może prowadzić do wrzodów żołądka, problemów z pracą trzustki, a nawet zwiększać ryzyko chorób nowotworowych. Zaburza też prawidłowe wchłanianie żelaza i cynku, przez co może prowadzić do niedokrwistości.

Zastosowanie chromu

W przypadku pierwiastka jak chrom działanie na organizm obserwowane jest w bardzo szerokim zakresie. Na co pomaga chrom?

Chrom na odchudzanie

Nadwaga i otyłość są dzisiaj bardzo dużym problemem. Właśnie dlatego zależność jak chrom a odchudzanie interesuje wiele osób, które chciałyby zrzucić nadmiar kilogramów.

Za jego pomocą można rzeczywiście uzyskać lepsze wyniki w odchudzaniu, co wynika z jego wpływu na poziom cukru we krwi. Umożliwia on zwiększenie wrażliwości komórek na insulinę, więc obniża zapotrzebowanie na cukier, a tym samym ilość dostarczanych do organizmu kalorii.

Oczywiście, należy pamiętać o tym, że zażywanie chromu nie jest wystarczające do tego, by pozbyć się nadwagi albo otyłości. Równie ważne jest stosowanie odpowiedniej diety oraz ruch, by uzyskać wymarzoną sylwetkę i zadbać o swoje zdrowie.

Jaki chrom na odchudzanie jest najczęściej polecany? Warto wybierać preparaty zawierające w składzie chrom organiczny ze względu na jego lepsze przyswajanie.

Chrom - tabletki

Często rekomendowane są tabletki na odchudzanie, które w składzie zawierają nie tylko ten pierwiastek, ale również dodatkowe składniki wspomagające procesy metabolizmu, redukujące apetyt, przyspieszające spalanie tkanki tłuszczowej.

Chrom na apetyt

Znany jest on również ze swoich właściwości regulujących apetyt, które wnikają z kontroli poziomu glukozy we krwi i zmniejszają jej wahania. Dotyczy to w szczególności apetytu na słodycze.

Właśnie dlatego suplementy diety z chromem polecane są osobom, które mają problemy z jedzeniem dużych ilości słodyczy.

Również umożliwia on zmniejszenie napadów głodu, które mogą być przyczyną spożywania zbyt dużej ilości pokarmów i prowadzić do nadwagi i otyłości.

Chrom na cukrzycę

Bardzo często polecany jest on diabetykom – osobom z cukrzycą typu I, II. Wchodzi on także w skład suplementów dla cukrzyków.

Chociaż nie udowodniono, że terapia chromem może pomóc w leczeniu cukrzycy, to jednak wykorzystywany jest on przez wiele osób z tą dolegliwością jako suplement.

W przypadku pierwiastka jak chrom działanie na cukrzycę polega głównie na regulowaniu gospodarki cukrowej. Wchodzi w skład czynnika tolerancji glukozy, który reguluje jej wychwyt przez komórki i w ten sposób kontroluje poziom insuliny i glukozy. Dzięki temu może on zapobiegać nadmiernym wahaniom poziomu cukru we krwi, co ma korzystny wpływ na zdrowie.

Uwaga! Nie należy stosować chromu zamiast leków na cukrzycę. Może on także wpływać na dawkowanie insuliny i leków przeciwcukrzycowych.

Chrom na wysoki cholesterol

Istnieją również doniesienia na temat jego powiązania z poziomem lipidów. Pomaga on w zmniejszaniu poziomu cholesterolu całkowitego, cholesterolu LDL określanego jako „zły” cholesterol, a także trójglicerydów.

Dzięki takiej właściwości może on zapobiegać pojawianiu się miażdżycy naczyń krwionośnych, która następuje na skutek zbyt wysokiego cholesterolu. Prowadzi ona do zwiększonego niebezpieczeństwa choroby niedokrwiennej serca, zawału serca, udaru mózgu.

Jak stosować chrom?

U zdrowych osób do utrzymania jego prawidłowego poziomu w organizmie wystarczy zbilansowana dieta.

W przypadku osób o zwiększonym zapotrzebowaniu, na przykład cukrzyków, osób, które chcą się odchudzać, z ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych, można stosować suplementy z tym pierwiastkiem.

W sprzedaży można znaleźć różne rodzaje suplementów diety z chromem – monopreparaty oraz preparaty złożone z innymi składnikami. Mają one głównie postać tabletek, kapsułek, tabletek musujących, tabletek do ssania, płynów, proszków.

Chrom – dawkowanie

Ile dziennie należy go stosować? Maksymalne dawkowanie chromu to 200 mcg na dzień. Dostępne w sprzedaży preparaty najczęściej zawierają go w dawce 50-200 mcg.

O jakiej porze przyjmować chrom? Zaleca się stosowanie go po posiłkach.

Po jakim czasie działa chrom? Najczęściej pierwsze rezultaty można zauważyć po kilku tygodniach od rozpoczęcia suplementacji.

Dokładne informacje o zalecanym dawkowaniu można znaleźć na etykietach preparatów.

Chrom – przeciwwskazania

Preparaty z chromem nie są polecane osobom z uczuleniem na ich składniki aktywne. Również należy wziąć pod uwagę możliwe interakcje z chromem.

Główne przeciwwskazania i ograniczenia przy stosowaniu chromu:

  • Chrom a tabletki antykoncepcyjne – może on zaburzać ich skuteczność działania, dlatego należy zachować przynajmniej 4-godzinny odstęp pomiędzy ich stosowaniem.
  • Chrom a leki na cukrzycę, insulina – może wywołać zmiany w zapotrzebowaniu na te leki, najlepiej skonsultować się z lekarzem.
  • Chrom a karmienie piersią, ciąża – nie należy stosować go w tym okresie.

Chrom – skutki uboczne

Najczęściej skutki uboczne pojawiają się w przypadku stosowania chromu w zbyt wysokich dawkach.

Przedawkowanie chromu przy dostarczaniu go do organizmu wraz z dietą jest bardzo mało prawdopodobne. Natomiast może ono nastąpić wtedy, gdy stosuje się zawierające go suplementy diety.

Główne działania niepożądane:

  • Upośledzenie wydzielania insuliny,
  • Zapalenia skóry i śluzówek,
  • Wrzody żołądka,
  • Zaburzenia pracy nerek,
  • Obniżenie przyswajalności żelaza, cynku,
  • Podwyższone ryzyko nowotworów.

Chrom – który wybrać?

W sprzedaży znajduje się wiele preparatów zawierających w składzie chrom. Jak wybrać najlepszy?

Przede wszystkim warto zażywać suplementy z organiczną formą tego metalu. Najczęściej stosowany jest pikolinian chromu, który charakteryzuje się wysoką przyswajalnością. Dostępne są również preparaty zawierające naturalny chrom z drożdży Saccharomyces cervisiae.

Dla uzyskania jeszcze lepszych efektów suplementacji można zastosować preparaty złożone. W przypadku preparatów na odchudzanie często stosowane są w nich dodatkowe składniki jak inulina, L-karnityna, ekstrakt z herbaty, ekstrakt z owoców pieprzu, ekstrakt z ziaren zielonej kawy, ekstrakt z owoców gorzkiej pomarańczy. W preparatach dla diabetyków jest on łączony z ekstraktem z liści morwy białej.

Dodatkowym atutem będzie czysty skład suplementu, który nie zawiera niepotrzebnych składników – wypełniaczy, konserwantów, barwników.

Źródła:
1.Chrom – pierwiastek już dobrze znany czy wciąż nieznany – dwa oblicza działania, Karolina Jurkowska, Ewa Sawicka, Agnieszka Piwowar, Farm Pol, 2019, 75 (4):208–218.
2.Poglądy na temat roli chromu (III) w zapobieganiu i leczeniu cukrzycy, Ewelina Król, Zbigniew Krejpcio, Via Medica, s. 168 – 175.
3.Rola chromu w życiu człowieka, Lech Sobański, Małgorzata Sprzeczka-Niedolaz, Grzegorz Łebek, Bromat. Chem. Toksykol. – XL, 2007, 2, str. 113 – 119.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl