Biostima
Producenci

Biotyna jest przede wszystkim niezbędna dla cukrzyków. Jednak jej obecność zapewnia prawidłowy rozwój organizmu i doskonały stan skóry, dlatego każdemu jest ona potrzebna. Niedobór wywołuje takie stany, jak: apatia, senność, rozdrażnienie, depresja, lęki i halucynacje. Można również uskarżać się na bóle mięśni, drętwienie kończyn, wypadanie włosów, słabe paznokcie i zapalenie spojówek. Witaminę B7 wytwarza flora bakteryjna jelit, jednak jeśli występuje jej niewystarczająca ilość, warto wybrać sprawdzony suplement diety bogaty w biotynę.

Popularne:

[product id="78"]
 

KATEGORIE:

ForMeds BICAPS® Biotin 60 kaps. ForMeds BICAPS® Biotin 60 kaps.
Producent: ForMeds
Cena: 24,74 zł 32,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -25%
FORMEDS BICAPS® Biotyna Max 60 kaps. FORMEDS BICAPS® Biotyna Max 60 kaps.
Producent: ForMeds
Cena: 48,74 zł 64,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -25%
ForMeds F-Biotin 48 g ForMeds F-Biotin 48 g
Producent: ForMeds
Cena: 17,24 zł 22,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -25%
INAMIA Skin & Hair Max 60 kaps. INAMIA Skin & Hair Max 60 kaps.
Producent: Inamia
Cena: 50,24 zł 66,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -25%
YANGO Biotyna 2500 ug 90 kaps. YANGO Biotyna 2500 ug 90 kaps.
Producent: Yango
Cena: 23,10 zł
szt.
zobacz więcej
  • NOWOŚĆ!

Biotyna (witamina B7, witamina H) – co to jest i jakie ma zastosowanie?

Należąca do witamin z grupy B biotyna jest przede wszystkim kojarzona z kondycją skóry, paznokci i włosów. Ma ona jednak szereg innych funkcji w organizmie człowieka. Jakie właściwości ma ten związek? W jaki sposób zapobiegać jego niedoborom? W jakiej dawce powinno się stosować tę witaminę?

Co to jest biotyna?

Biotyna, określana także jako witamina B7 albo witamina H, jest rodzajem rozpuszczalnej witaminy zaliczanej do witamin z grupy B.

Pod względem budowy biotyna jest heterocyklicznym związkiem organicznym, który zbudowany jest z pierścieni tiolanowego i imidazolidynowego, łańcucha alkilowego oraz grupy karboksylowej. Ma ona postać białego lub niemalże białego proszku o krystalicznej strukturze.

Właściwy poziom tej witaminy ma duże znaczenie dla człowieka. Jednocześnie jest ona związkiem o niskiej akumulacji w organizmie, dlatego często może dochodzić do jej niedoborów.

W czym jest biotyna?

W niewielkiej ilości biotyna jest wytwarzana przez organizm człowieka. Za jej produkcję odpowiedzialne są bakterie bytujące w jelicie grubym.

Źródłem biotyny jest również pożywienie. Biotyna w jedzeniu znajduje się zarówno w produktach pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Może ona występować w nich w stanie wolnym lub może być związana z białkami.

Gdzie występuje biotyna w największej ilości?

  • Żółtko jaja,
  • Mięsa,
  • Ryby,
  • Grzyby,
  • Drożdże,
  • Brązowy ryż,
  • Marchew,
  • Szpinak,
  • Migdały,
  • Orzechy, w tym ziemne, włoskie,
  • Nasiona roślin strączkowych.

Biotyna – właściwości

Witamina ta spełnia szereg funkcji, wspomagając różne układy i narządy ciała człowieka. Jest ona ważna zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Jej właściwa ilość w organizmie jest też istotna dla dzieci.

Do głównych właściwości biotyny zaliczane są:

  • Wspomaganie metabolizmu energetycznego i metabolizmu makroskładników,
  • Uczestnictwo w różnych reakcjach enzymatycznych,
  • Utrzymywanie w dobrej kondycji włosów, skóry, paznokci,
  • Zachowanie właściwej kondycji błon śluzowych,
  • Syntetyzowanie kwasów tłuszczowych,
  • Obniżanie poziomu lipidów we krwi,
  • Wspomaganie funkcji tarczycy,
  • Wspomaganie pracy układu nerwowego oraz funkcji umysłowych,
  • Uczestniczenie w syntezie protrombiny wraz z witaminą K, która ma duże znaczenie dla krzepnięcia krwi.

Zapotrzebowanie na biotynę

Dzienne normy dla biotyny są zależne głównie od wieku i stanu zdrowia.

Biotyna w ciąży nie musi być stosowana w wyższej dawce, natomiast zalecana jest ona przy karmieniu piersią.

Normy zapotrzebowania dla biotyny:

  • Niemowlęta do 6 miesięcy – 4 mcg na dobę,
  • Niemowlęta od 7 do 11 miesięcy – 6 mcg na dobę,
  • Dzieci od 1 do 3 lat – 8 mcg na dobę,
  • Dzieci od 4 do 6 lat – 12 mcg na dobę,
  • Dzieci od 7 do 9 lat – 20 mcg na dobę,
  • Chłopcy i dziewczęta od 10 do 18 lat – 25 mcg na dobę,
  • Dorośli mężczyźni i kobiety – 30 mcg na dobę,
  • Kobiety w ciąży – 30 mcg na dobę,
  • Kobiety karmiące piersią – 35 mcg na dobę.

Nadmiar i niedobór biotyny

Zarówno zbyt duża, jak i za mała ilość biotyny ma niekorzystny wpływ na organizm człowieka.

Niedobory biotyny najczęściej pojawiają się u osób, które nadużywają alkoholu, mają ubogą dietę, stosują długotrwałą antybiotykoterapię, są żywione pozajelitowo. Również jej braki mogą występować u osób, które spożywają surowe białko kurze, ponieważ powoduje ono wiązanie biotyny i problemy z jej wchłanianiem.

Objawy niedoboru biotyny:

  • Wysypki skórne,
  • Wypadanie włosów,
  • Szara, ziemista cera,
  • Rozdwajające się, kruche paznokcie,
  • Zapalenia, głównie jelit,
  • Powiększenie wątroby,
  • Wyższy poziom cholesterolu,
  • Większa senność, przemęczenie,
  • Osłabienie, bóle i drętwienie kończyn,
  • Stany lękowe.

Nadmiar biotyny najczęściej jest efektem stosowania jej w zbyt dużych ilościach. Jest on na ogół niegroźny, ponieważ witamina ta jest wydalana wraz z moczem. Gdy jednak dochodzi do długotrwałego nadmiaru, mogą pojawić się niekorzystne objawy.

Objawy nadmiaru biotyny:

  • Bóle brzucha,
  • Wymioty,
  • Biegunki,
  • Mdłości.

Zastosowanie biotyny

Stosowanie biotyny wskazane jest w wielu przypadkach, gdy pojawia się ryzyko jej niedoborów, a także wtedy, gdy widoczne są objawy wskazujące na jej braki. Najczęściej jest ona używana w poniższych przypadkach:

Biotyna na włosy

Gdy marzeniem są gęste i długie włosy, warto zadbać o właściwy poziom witaminy H, czyli biotyny w organizmie. Związek ten ma kluczowe znaczenie dla ich kondycji, a przy jego niedoborach może dochodzić do jej pogorszenia. Wynika to z faktu, że zawiera ona cząsteczki siarki, która jest niezbędna do syntezy keratyny – składnika budulcowego włosów.

Bardzo często zalecana jest biotyna na wypadanie włosów, na przykład przy niedoborach, w okresie jesieni i zimy, ale też przy chorobach, na przykład tarczycy. Ponadto wspomaga ona porost włosów i może sprawić, że będą one rosły szybciej niż dotychczas. Zmniejsza też ich przetłuszczanie.

Przy zażywaniu biotyny efekty można zauważyć już po około miesiącu jej stosowania. Dla uzyskania najlepszych rezultatów warto suplementować ją regularnie.

Biotyna a skóra

Właściwa ilość biotyny w diecie ma znaczenie dla kondycji skóry, dlatego wspiera ona jej atrakcyjny i młody wygląd.

Polecana jest zwłaszcza osobom z przetłuszczającą się cerą, trądzikiem, a także z cerą ziemistą, szarą, bez życia. Hamuje ona intensywną pracę gruczołów łojowych i wspiera prawidłowe funkcjonowanie skóry.

Biotyna na paznokcie

Ma duże znaczenie dla kondycji paznokci i jej niedobory mogą powodować braki keratyny, a przez to ich nadmierną kruchość, rozdwajanie się, łamanie płytki paznokciowej.

Stosowanie biotyny powoduje, że paznokcie stają się mocniejsze, bardziej odporne na czynniki zewnętrzne, mają zdrowy wygląd. Nie łamią się tak często i nie rozdwajają.

Biotyna na rzęsy

Związek ten pomaga również zadbać o kondycję rzęs. Zasada działania jest w tym przypadku podobna jak przy włosach. Biotyna wspiera produkcję keratyny, a przez to powoduje, że rzęsy stają się grubsze i mocniejsze.

Biotyna a tarczyca

Wiele osób doświadczających dolegliwości jak niedoczynność tarczycy czy Hashimoto sięga po preparaty z biotyną, by zadbać o włosy, skórę i paznokcie, ponieważ w tych dolegliwościach może dochodzić do pogorszenia ich kondycji.

Warto jednak pamiętać, że biotyna może fałszować wyniki badań hormonów tarczycowych, dlatego należy odstawić ją na minimum 2 dni przed badaniem, a najlepiej na 1 tydzień przed wizytą w laboratorium.

Biotyna a odchudzanie

Stosowanie biotyny jest również korzystne dla linii. Wspiera ona metabolizm, a także umożliwia normowanie poziomu cukru we krwi, dlatego może hamować tycie i pomagać w zrzuceniu kilogramów.

Biotyna a funkcje umysłowe

Właściwy poziom biotyny w organizmie odpowiada też za funkcje umysłowe. Wspomaga procesy koncentracji, zapamiętywania, kojarzenia, ponieważ wspiera działanie neuroprzekaźników i przekazywanie sygnałów nerwowych.

Biotyna a poziom cholesterolu we krwi

Związek ten ma również znaczenie dla właściwego poziomu cholesterolu we krwi. Nadmiar cholesterolu może prowadzić do rozwoju miażdżycy. Witamina H redukuje to ryzyko, pomagając w normalizowaniu poziomu lipidów we krwi.

Jak stosować biotynę?

Witaminę H można dostarczać do organizmu wraz z dietą. Dodatkowo można sięgnąć po suplement diety, który zawiera ten związek i pomaga w uzupełnieniu jego niedoborów.

Suplementy z biotyną są oferowane w wielu wariantach jako tabletki, kapsułki, proszek czy krople. Związek ten często wchodzi też w skład preparatów na skórę, włosy i paznokcie.

Preparaty można zakupić w różnych dawkach, najczęściej 2500 mcg, ale dostępna jest również biotyna 10 mg (10 000 mcg) o maksymalnej zalecanej dawce.

W sprzedaży dostępne są też suplementy złożone z dodatkowymi składnikami poprawiającymi ich działanie jak inulina, krzem, bor, jod, witamina E, witaminy z grupy B, minerały, ekstrakty z roślin.

Biotyna – dawkowanie

Właściwe dawkowanie biotyny pozwala na uzupełnienie jej niedoborów. Ile dziennie należy jej stosować? Najczęściej zalecana dzienna dawka biotyny wynosi 2500 mcg dla osoby dorosłej.

Czy można przedawkować biotynę? Obecnie nie ma doniesień na temat przedawkowania, dlatego ryzyko jest niewielkie, ale nie należy przekraczać zalecanych dawek. Największa dawka rekomendowana to 10 000 mcg dziennie.

Czy suplementy z witaminą H należy stosować rano czy wieczorem? Pora przyjmowania nie ma znaczenia.

Biotyna – skutki uboczne

Przy stosowaniu biotyny rzadko występują działania niepożądane. Najczęściej dochodzi do nich w przypadku stosowania nadmiernych dawek lub przy nadwrażliwości na składniki preparatu.

W przypadku stosowania tego związku najczęściej pojawiają się objawy ze strony układu pokarmowego jak biegunka, wymioty, nudności, bóle brzucha.

Biotyna – przeciwwskazania

Związek ten nie ma wielu przeciwwskazań, dlatego może być używany przez różne osoby w celach profilaktycznych i w przypadku niedoborów.

Główne przeciwwskazania do stosowania biotyny to:

  • Nadwrażliwość na znajdujące się w suplemencie składniki,
  • Ciąża i karmienie piersią – bez konsultacji z lekarzem.

Biotyna może też wchodzić w interakcje z innymi substancjami oraz zażywanymi lekami, co może powodować obniżenie jej skuteczności. Zaliczają się do nich:

  • Leki przeciwdrgawkowe,
  • Antybiotyki,
  • Hormony steroidowe,
  • Duże dawki kwasu pantotenowego,
  • Kwas liponowy,
  • Alkohol,
  • Awidyna z surowego białka kurzego.

Gdzie kupić suplementy z biotyną?

Są one oferowane przez wiele sklepów. Można zakupić je w aptekach, ale też w sklepach zielarskich, z suplementami diety. Szeroki wybór preparatów czeka w sklepach internetowych.

Biotyna – cena

Preparaty zawierające witaminę H – B7 można kupić w cenie już od około 12 złotych za opakowanie 60-100 tabletek. Preparaty zawierające składniki dodatkowe mają wyższe ceny – około 30-70 złotych za opakowanie.

Jaka biotyna jest najlepsza?

Najlepsza biotyna na włosy, skórę i paznokcie to taka, która ma czysty skład oraz odpowiednio wysoką dawkę.

Warto również zwrócić uwagę na preparaty określane jako lek. Oznacza to, że przeszły one dodatkowe badania potwierdzające ich efektywność i bezpieczeństwo.

Wybrani producenci stosują w swoich preparatach specjalne formy biotyny o wysokiej biodostępności, na przykład jak czysta biotyna w tabletkach QualiBiotin®, która uznawana jest za najlepiej przyswajalną biotynę.

Źródła:
1. Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, pod redakcją Mirosława Jarosza, Ewy Rychlik, Katarzyny Stoś, Jadwigi Charzewskiej, Instytut Żywności i Żywienia, 2020.
2. Role of Vitamins in Skin Health: a Systematic Review, Annunziata Dattola, Martina Silvestri, Luigi Bennardo, Maria Passante, Elisabetta Scali, Cataldo Patruno, Steven Paul Nisticò, Curr Nutr Rep. 2020 Sep;9(3):226-235.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl