Producenci
Hit dnia

Witamina C, czyli kwas askorbinowy to jedna z najważniejszych witamin niezbędnych do prawidłowej pracy wszystkich narządów ciała człowieka. Wzmacnia system odpornościowy i zmniejsza ryzyko infekcji, zabezpiecza komórki przed stresem oksydacyjnym, bierze udział w syntezie kolagenu, wspiera gojenie się ran, dba o prawidłową pracę naczyń krwionośnych, a także o silne kości i zęby. Jako że witamina C pełni tak wiele ważnych funkcji, należy regularnie dbać o jej właściwy poziom. Warto stosować suplementy diety z witaminą C i zapobiegać jej niedoborom.

Popularne:

[product id="37, 81, 115, 95"]

KATEGORIE:

ALINESS Acerola 125 mg 120 tab. ALINESS Acerola 125 mg 120 tab.
Producent: Aliness
Cena: 29,90 zł
szt.
zobacz więcej
ForMeds BICAPS® C 1000 60 kaps. ForMeds BICAPS® C 1000 60 kaps.
Producent: ForMeds
Cena: 20,99 zł 29,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -30%
ForMeds BICAPS® C 1000+ 60 kaps. ForMeds BICAPS® C 1000+ 60 kaps.
Producent: ForMeds
Cena: 17,49 zł 24,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -30%
ForMeds BICAPS® C Max 90 kaps. ForMeds BICAPS® C Max 90 kaps.
Producent: ForMeds
Cena: 41,99 zł 59,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -30%
ForMeds F-Vit C 1000 ® (400 Porcji) ForMeds F-Vit C 1000 ® (400 Porcji)
Producent: ForMeds
Cena: 55,99 zł 79,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -30%
ForMeds F-Vit C 1000 ® (90 Porcji) ForMeds F-Vit C 1000 ® (90 Porcji)
Producent: ForMeds
Cena: 17,49 zł 24,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -30%
ForMeds Lipocaps C 1000 ForMeds Lipocaps C 1000
Producent: ForMeds
Cena: 69,99 zł 99,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -30%
  • NOWOŚĆ!

Witamina C - informacje

Witamina C, czyli kwas askorbinowy (łac. acidum ascorbicum) jest jedną z witamin niezbędnych dla człowieka. Dlaczego jest ważna dla zdrowia? Za co odpowiada? To silny przeciwutleniacz, którego zadaniem jest aktywacja wielu enzymów, wspomaganie wchłaniania związków mineralnych, a także dba ona o prawidłowe działanie wielu układów ludzkiego ciała. Jako że człowiek nie jest zdolny do jej syntezy, musi dostarczać ją do organizmu z dietą lub suplementami.

Co to jest?

Witamina C zaliczana jest do polioli, czyli nienasyconych alkoholi polihydroksylowych. Jest jednym z niezbędnych związków dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Naturalnie występuje jako kwas L-askorbinowy czy L-askorbowy, który mylnie określany jest jako lewoskrętna witamina C. W rzeczywistości litera „L” nie ma nic wspólnego ze skrętnością związku i każdy wariant tej witaminy dostępny w formie suplementów to kwas L-askorbinowy.

W medycynie oraz w przemyśle spożywczym spotyka się także kwas askorbinowy pod innymi postaciami, na przykład: askorbinian sodu, askorbinian potasu, askorbinian wapnia, palmitynian askorbylu, stearynian askorbylu. Witaminę C w 1928 roku odkrył biochemik Albert Szent-Györgyi pochodzący z Węgier. Badania nad związkiem prowadził też brytyjski chemik Walter Norman Haworth. Obu naukowcom za ich badania przyznano Nagrody Nobla.

Właściwości

Kwas askorbinowy ma formę białego lub białawego proszku o krystalicznej strukturze. Ma również kwaśny smak.

Jest wrażliwy na czynniki zewnętrzne. Ciemnieje pod wpływem światła i powietrza – dochodzi wtedy do jego oksydacji, czyli utleniania. Na szybki rozpad tej witaminy wpływa także wysoka temperatura.

Główne działanie witaminy C:

  • Silne właściwości przeciwutleniające
  • Aktywacja enzymów
  • Synteza hormonów steroidowych – kortykosteroidów
  • Produkcja wybranych neuroprzekaźników
  • Aktywacja układu odpornościowego
  • Łatwiejsze przyswajanie żelaza
  • Wytwarzanie kolagenu
  • Działanie bakteriobójcze
  • Stabilizacja psychiki

Zapotrzebowanie

Odpowiednia dzienna dawka witaminy C jest zależna od płci i wieku człowieka. Zwiększa się również w zależności od stanu zdrowia, na przykład w okresach stresowych, chorobowych. Można zastosować wtedy duże dawki.

Dzienne zapotrzebowanie:

U osób dorosłych – 1 mg/kg masy ciała. U dzieci – 2 mg/kg masy ciała.

Sprawdź naturalne preparaty z witaminą C

Objawy niedoboru

Zbyt mała ilość witaminy C w organizmie może powodować pojawienie się niekorzystnych objawów.

Niedobór powoduje:

  • Szkorbut – krwawienie, rany dziąseł, utrata zębów
  • Pękanie naczynek krwionośnych
  • Obniżenie odporności organizm
  • Bolesność, obrzmiałość stawów
  • Powolne gojenie się ran
  • Trudności ze zrastaniem się kości
  • Szybkie starzenie się skóry

Objawy nadmiaru

Zasadniczo nadmiar kwasu askorbinowego jest rzadki. Pojawia się on głównie jako efekt uderzeniowej, zbyt dużej dawki suplementów zawierających tę witaminę. Związek jest wtedy wydalany wraz z moczem.

Nadmiar powoduje:

  • Dolegliwości układu pokarmowego – wymioty, biegunka, nudności, bóle
  • Objawy skórne – zaczerwienienie, wysypka, świąd
  • Powstawanie kamieni nerkowych – dotyczy mężczyzn

Jak wpływa na organizm?

Witamina ma wszechstronne działanie na organizm człowieka. Jest ona uznawana za związek przydatny w leczeniu i profilaktyce wielu dolegliwości. Na co pomaga?

  • Na odporność - aktywuje pracę układu odpornościowego, aby chronić organizm przed chorobami zakaźnymi wywoływanymi przez wirusy, bakterie.
  • Na grypę i przeziębienie - badania wykazały, że skraca czas trwania infekcji i łagodzi ją, ale nie zapobiega zachorowaniu.
  • Na alergie - wykazuje działanie antyhistaminowe i zmniejsza ryzyko pojawienia się alergii.
  • Na stawy - wzmacnia stawy, zmniejsza ich dolegliwości bólowe, obrzęki.
  • Na kaca - zmniejsza dolegliwości po wypiciu dużej ilości alkoholu.
  • Na miesiączkę - stosowanie witaminy C nie powoduje zmian cyklu miesiączkowego, czyli opóźnienia lub przyspieszenia okresu.
  • Na skórę - związek ten poprawia wygląd skóry – zmniejsza ryzyko jej przedwczesnego starzenia. Jest on też stosowany w kosmetykach przeciwzmarszczkowych.
  • Na zaparcia - rekomendowana dawka zmniejsza zaparcia. Stosowanie zbyt dużych dawek witaminy C może powodować ich wystąpienie.
  • Na nerki - przedawkowanie zwiększa ryzyko powstawania kamieni nerkowych, ale badania wykazały, że występuje ono tylko u mężczyzn.
  • Na miażdżycę - działanie witaminy C obniża ryzyko pojawienia się miażdżycy powodowanej przez nadmiar cholesterolu typu LDL.
  • Na psychikę - wspiera prawidłowe czynności psychiczne, zmniejsza uczucie zmęczenia, znużenia.
  • Na odchudzanie - nie ma jednoznacznych badań potwierdzających wpływ witaminy C na odchudzanie, ale jej właściwa dawka jest ważna w każdej diecie redukcyjnej.
  • Na temperaturę - nie udowodniono zmian temperatury ciała na skutek stosowania kwasu askorbinowego.
  • Na gojenie ran - właściwa ilość tego związku sprzyja prawidłowemu gojeniu się ran skórnych.
  • Na nowotwory - chociaż nie istnieją jednoznaczne badania potwierdzające skuteczność działania witaminy C na nowotwory, pojawiają się doniesienia na temat pozytywnych efektów stosowania jej dużych dawek.

Naturalne źródła

Kwas askorbinowy w pożywieniu jest głównym źródłem tego związku dla człowieka. Gdzie jest najwięcej wit C?

Najlepsze źródła witaminy C:

  • Acerola – 1600 mg/100 g
  • Owoce róży – 426 mg/100 g
  • Zielona papryczka chili – 244 mg/100 g
  • Natka pietruszki – 178 mg/100 g
  • Czarna porzeczka – 177 mg/100 g
  • Papryka – 107 mg/100 g
  • Koperek – 75 mg/100 g
  • Brukselka – 71 mg/100 g
  • Jarmuż – 65 mg/100 g
  • Truskawki – 63 mg/100 g

Cytrusy jak pomarańcza, cytryna zawierają tylko około 53 mg/100 g witaminy C, chociaż to właśnie one kojarzone są jako jej najbogatsze źródło.

Witamina ta niemalże nie występuje w produktach zwierzęcych. W małych ilościach zawierają ją jedynie wątroba wołowa i wieprzowa.

Suplementacja

Witaminę C można suplementować. Obecnie w sprzedaży znajduje się szeroka gama preparatów zawierających vit C, na przykład kapsułki, tabletki do ssania, płynna witamina, jej sproszkowana forma, na przykład jak suplement Witamina C 1000 Buforowana Plus Proszek Aliness.

  • Ile razy dziennie? Dawkowanie zależne jest od ilości vit C w preparacie, od zażywającego i wskazań.
  • Czy jest szkodliwa? W prawidłowych dawkach nie powoduje pojawienia się skutków ubocznych.
  • Czy da się przedawkować? Tak, zbyt duża, uderzeniowa dawka może dać objawy nadmiaru – przedawkowania.
  • Czy można brać w ciąży? Wit C uznawana jest za bezpieczną u kobiet w ciąży w rekomendowanych dawkach.
  • Czy można podawać dzieciom? Tak, może być ona stosowana u dzieci.
  • Czy może uczulać? Nadmiar witaminy C może powodować objawy uczuleniowe. Warto też pamiętać, że objawy te mogą być też efektem innych substancji zawartych w suplementach.
  • Czy odkłada się w nerkach? Nadmierna ilość witaminy C zwiększa ryzyko tworzenia się kamieni nerkowych u mężczyzn.
  • Kiedy brać? Suplementy z witaminą C są wskazane u osób, u których pojawia się ryzyko niedoboru tego związku. Wskazania do jej stosowania to przede wszystkim: profilaktyka niedoborów, głównie w stanach obniżonej odporności, w okresie rekonwalescencji, stany pourazowe, palenie tytoniu, znaczny wysiłek fizyczny. Także jest ona wskazana przy suplementacji żelaza – powoduje jego lepsze wchłanianie.
Witamina c - zamów online

Dawkowanie

Dawkowanie witaminy C jest zależne od wielu czynników, w tym od wieku i stanu zdrowia.

  • Dla dorosłych – od 45 do 100 mg na dobę, ale w okresach niedoborów można stosować wyższe dawki, na przykład do 200 mg na dobę.
  • Dla dzieci – od 24 miesiąca do 11 lat to 50 mg, powyżej 12 lat to 100 mg na dobę.
  • Dla niemowlaka – do 23 miesiąca to 25 mg dziennie.

Maksymalna dawka dzienna to 1000-2000 mg. Powyżej niej zwiększa się ryzyko pojawienia niekorzystnych skutków ubocznych.

Przeciwwskazania

Witamina C nie ma specjalnych przeciwwskazań, gdy jest stosowana w bezpiecznych dawkach. Suplementy z tym związkiem nie powinny być zażywane wtedy, gdy użytkownik uczulony jest na znajdujące się w nich składniki.

Należy zachować ostrożność przy stosowaniu dużych dawek witaminy C, ponieważ mogą powodować skutki uboczne w postaci objawów nadmiaru, między innymi symptomy ze strony układu pokarmowego, objawy reakcji alergicznej.

Rodzaje suplementów

W sprzedaży można znaleźć różne rodzaje suplementów z witaminą C. Wśród nich dostępne są także takie, które wyróżniają się wyższymi dawkami i lepszą przyswajalnością od innych, co przekłada się na ich skuteczniejsze działanie.

Suplementy z witaminą C można podzielić na te czyste – bez dodatków, a także na te z dodatkami, na przykład z bioflawonoidami, z rutyną. Także dzielone są one pod kątem swojej formy. Tak szeroka gama produktów pozwala na dopasowanie tego odpowiedniego do swoich potrzeb.

Formy

Suplement z wit C może mieć różne formy, dlatego można dopasować je swoich wymagań, na przykład osoby, które nie lubią tabletek i kapsułek, mogą wybrać ją w formie płynnej.

Witamina C dostępna jest:

  • W tabletkach – najpopularniejsza forma witaminy C
  • W kapsułkach – elastyczne kapsułki łatwe w przełykaniu, także o przedłużonym uwalnianiu, jako kapsułki wege bez żelatyny
  • W kroplach – przeznaczone do stosowania bezpośrednio do jamy ustnej, jako dodatek do napojów, pożywienia
  • W tabletkach do ssania – wygodne w stosowaniu, lubiane przez dzieci
  • W proszku – można także dodawać ją do innych produktów

Jaka najlepsza?

Jako najlepsza vit C uznawana jest ta niesyntetyczna – naturalna, przykładowo z aceroli albo z dzikiej róży. Jednak również ta syntetyczna, na przykład poddawana buforowaniu, wykazuje analogiczne właściwości.

Wybrane rodzaje suplementów z witaminą C:

  • Naturalna witamina C – pochodząca z roślin zawierających największą ilość tego związku, na przykład aceroli
  • Witamina C buforowana – uzupełniona minerałami buforującymi zwiększającymi jej przyswajalność, na przykład wapniem, magnezem, potasem.
  • Liposomalna wit C – kwas askorbinowy zamknięty jest w cząsteczkach tłuszczu, które chronią układ pokarmowy przy przyjmowaniu większych dawek.
  • Witamina C bez dodatków – bez dwutlenku tytanu, bez cukru. Dostępna jest też bez laktozy, bez glutenu dla osób z uczuleniami na te składniki.

Bardzo dobre opinie zbiera Witamina C Aliness z bioflawonoidami i innymi dodatkami w kapsułkach wege. Stanowi ona multi kompleks, który zawiera kwas L-askorbinowy, L-askorbinian sodu, bioflawonoidy z ekstraktu z gorzkiej pomarańczy, acerolę, rutynę (Sophora Japonica) oraz hesperydynę. Zneutralizowany odczyn kwaśny powoduje, że jest przyjazna dla żołądka.

Gdzie kupić?

Najlepszą wit C najlepiej kupić w dobrym sklepie internetowym. Dla naszych klientów przygotowaliśmy szeroką gamę preparatów od renomowanych producentów, które wyróżniają się wysoką skutecznością działania – optymalnymi dawkami i przyswajalnością. Złóż już teraz swoje zamówienie na suplementy z witaminą C!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl