Producenci
Hit dnia

Witamina B12 to zdrowie fizyczne i psychiczne. Jest odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie układu krwiotwórczego i układu nerwowego. Jej właściwy poziom w organizmie to brak uczucia zmęczenia, większa aktywność, a także sprawne mięśnie. Niedobór prowadzi również do anemii, depresji, zachwiania równowagi, problemów z pamięcią i sprawnością umysłową, a także problemów natury psychicznej. Dbając o swoje zdrowie, warto uzupełniać witaminę B12, która jest trudno przyswajalna, zwłaszcza przy problemach układu pokarmowego. Zaleca się więc jej codzienną suplementację.

Popularne:

[product id="70, 112"]

KATEGORIE:

  • NOWOŚĆ!
ForMeds BICAPS® B12 60 kaps. ForMeds BICAPS® B12 60 kaps.
Producent: ForMeds
Cena: 27,99 zł 39,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -30%
ForMeds F-Vit B12 ForMeds F-Vit B12
Producent: ForMeds
Cena: 20,99 zł 29,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -30%

Witamina B12 - informacje

Ze względu na swoje właściwości jest dla człowieka jedną z najważniejszych witamin, ponieważ umożliwia produkcję czerwonych ciałek krwi. Oprócz tego odpowiada za wiele innych procesów. Czym jest witamina B12? Kto jest narażony na jej niedobór? Jak ją suplementować?

Co to jest?

Witamina B12, inaczej kobalamina, jest organicznym związkiem chemicznym zaliczanym do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Wchodzi w skład witamin z grupy B. Jest istotnym koenzymem biorącym udział w reakcjach zachodzących w organizmie człowieka.

Co zawiera?

Pod względem budowy witamina B12 jest złożonym związkiem i występuje w różnych formach. Zawiera kobalt, który jest jej atomem centralnym, stąd określana jest jako kobalamina.

Wybrane formy witaminy B12:

  • Cyjanokobalamina – zawiera grupę cyjankową.
  • Metylokobalamina – zawiera grupę metylową.
  • Hydroksykobalamina – zawiera grupę hydroksylową.

Gdzie występuje?

U zwierząt witamina B12 produkowana jest przez bakterie układu pokarmowego. W niewielkim stopniu wytwarzana jest również przez organizm człowieka, jednak ze względu na fakt, że produkcja ta następuje w jelicie grubym, witamina nie wchłania się i jest wydalana. Stąd dieta człowieka powinna zawierać odpowiednią ilość kobalaminy, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie.

Naturalne źródła

Gdzie znaleźć witaminę B12? Występuje ona przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego. Naturalnie nie znajduje się w roślinach, poza algami, ale może być do nich dodawana w procesach produkcyjnych.

Najwięcej witaminy B12 zawierają:

  • Mięso i podroby – wołowina, cielęcina, królik, wątróbka, nerki.
  • Ryby – szczupak, śledź, makrela, morszczuk, mintaj, dorsz, pstrąg, łosoś.
  • Owoce morza – ośmiornice, ostrygi.
  • Algi, produkty fermentowane jak miso.
  • Sery – żółte, dojrzewające.
  • Drożdże spożywcze.
  • Jaja.
  • Mleko.

Rola w organizmie

Witamina B 12 jako koenzym uczestniczy w reakcjach metylacji zachodzących w organizmie:

  • Metylacja homocysteiny do metioniny.
  • Konwersja metylomalonylo-CoA do bursztynylo-CoA.

Reakcje te mają podstawowe znaczenie w przemianach metabolicznych. Są kluczowe w produkcji czerwonych ciałek krwi, tworzeniu kwasów nukleinowych DNA, szpiku kostnego, kości, otoczki mielinowej komórek nerwowych. Przekłada się to na jej szerokie zastosowanie, a brak witaminy B12 może powodować poważne zagrożenie dla zdrowia.

Działanie

Właściwy poziom witaminy B12 w organizmie jest kluczowy dla jego prawidłowego działania na każdym etapie życia.

Funkcje witaminy B12:

  • Reguluje produkcję erytrocytów, czyli czerwonych ciałek krwi – dzięki temu zapobiega pojawieniu się niedokrwistości (anemii).
  • Obniża poziom homocysteiny we krwi – wysoki poziom homocysteiny sprzyja chorobom serca, w tym chorobie niedokrwiennej serca, miażdżycy mogącej wywołać zawał, udar.
  • Przekształca kwas foliowy do jego aktywnej formy – dlatego jest tak ważna dla kobiet planujących w ciążę i w ciąży.
  • Wspiera pracę układu nerwowego i produkcję neuroprzekaźników – serotoniny, dopaminy i innych.
  • Pomaga w koncentracji – ułatwia uczenie się, skupienie.
  • Dba o dobry nastrój – pomaga w utrzymaniu równowagi psychicznej, może zmniejszać objawy depresji.
  • Może obniżać ryzyko choroby Alzheimera – przez wsparcie prawidłowej pracy układu nerwowego i funkcji poznawczych.
  • Reguluje procesy metaboliczne – uczestniczy w powstawaniu koenzymu sukcynylo-CoA, który umożliwia produkcję energii z tłuszczów i białek w cyklu kwasu cytrynowego (Krebsa).
Sprawdź naturalne preparaty z witaminą B12

Zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie organizmu człowieka na witaminę B12 jest zależne od wieku oraz od stanu fizjologicznego, w tym stanu zdrowia, występujących niedoborów.

Dzienne zapotrzebowanie:

  • Niemowlęta: 0,4-0,5 mcg.
  • Dzieci: 0,9-1,8 mcg.
  • Młodzież: 1,8-2,4 mcg.
  • Dorośli: 2,4 mcg.
  • Kobiety ciężarne i karmiące: 2,6-2,8 mcg.

Dla kogo?

Organizm człowieka potrafi zmagazynować zapas witaminy B12 nawet na kilka lat, dlatego objawy braku mogą pojawić się po dłuższym czasie. Niedobór witaminy B12 powiązany jest głównie z dietą, wiekiem, schorzeniami, trybem życia, stosowanymi lekami.

Braki i podwyższone zapotrzebowanie na witaminę B12 dotyczą poniższych grup osób i dolegliwości:

  • Weganie i wegetarianie – ze względu na całkowite lub częściowe wykluczenie produktów zwierzęcych z diety.
  • Seniorzy – upośledzone wchłanianie witaminy w układzie pokarmowym ze względu na zanikowe zapalenie błony śluzowej żołądka.
  • Cukrzyca typu 2 – diabetycy leczeni z użyciem metforminy.
  • Schorzenia żołądka jak zgaga, wrzody żołądka – zaburzają wchłanianie witaminy. Zmniejsza ją również długie stosowanie inhibitorów pompy protonowej oraz antagonistów receptora histaminowego (H2).
  • Niedobór czynnika Castle’a (czynnika wewnętrznego, IF) – czynnik ten jest białkiem umożliwiającym wchłanianie witaminy B12 w układzie pokarmowym. Brak czynnika występuje przy chorobie autoimmunologicznej – niedokrwistości Addisona-Biermera.
  • Choroby jelit jak celiakia, uchyłkowatość, choroba Whipple’a, choroba Leśniowskiego-Crohna, zespół Zollingera-Ellisona – z powodu dysfunkcji tej części układu pokarmowego.
  • Resekcja części żołądka lub jelita – powoduje utrudnione przyswajanie.
  • Zakażenie pasożytami – bruzdogłowcem szerokim.
  • Choroby tarczycy – niedobór witaminy B12 towarzyszy często niedoczynności tarczycy, chorobie Hashimoto.
  • Inne określone leki – leki przeciwzakrzepowe, kolchicyna, cholestyramina, niektóre antybiotyki.
  • Uzależnienie od alkoholu.
  • Zakażenie wirusem HIV.

Jak zbadać poziom?

Nowoczesna diagnostyka pozwala na określenie poziom witaminy B12 z krwi. Kiedy badać jej ilość? Zalecane jest to u osób narażonych na powstawanie jej niedoborów, z objawami wskazującymi na braki.

Witamina B12: norma 197 – 771 pg/ml lub 118-664 pmol/l.

Objawy niedoboru

Niedobór witaminy B12 prowadzi do wystąpienia poważnych objawów klinicznych, które obejmują głównie niedokrwistość i zaburzenia neurologiczne.

Najczęstsze objawy niedoboru witaminy B12:

  • Anemia megaloblastyczna
  • Zmęczenie, osłabienie,
  • Pogorszenie koncentracja, pamięci,
  • Zaburzenia nastroju,
  • Bladość skóry,
  • Zaburzenia pracy układu pokarmowego,
  • Brak apetytu i smaku,
  • Spadek wagi,
  • Objaw Lhermitte’a – uczucie przebiegania prądu elektrycznego w dół kręgosłupa,
  • Kołatanie serca – odczuwalne, szybkie bicie,
  • Zapalenia jamy ustnej – nadżerki, owrzodzenia,
  • Mrowienie i drżenie kończyn,
  • Trudności z utrzymaniem równowagi,
  • Zawroty głowy.

Objawy nadmiaru

Najczęściej nadmiar witaminy B12 występuje na skutek suplementacji dużymi dawkami witaminy B12. Za wysoki poziom we krwi nie jest toksyczny, jednak może powodować pojawienie się skutków ubocznych.

Najczęstsze objawy nadmiaru witaminy B12:

  • Objawy uczuleniowe,
  • Dolegliwości trawienne,
  • Krwotoki z nosa.
  • Trądzik.

Suplementacja

Osoby, które narażone są na powstawanie niedoborów witaminy B12, powinny pamiętać o jej systematycznej suplementacji. Dobór odpowiedniej formy i dawki preparatu pozwoli na szybkie uzupełnienie braków. Suplementy dostępne są jako czyste (proste) i z dodatkami (złożone).

Rodzaje preparatów złożonych z witaminą B12:

  • Witamina B Complex – zawiera kompleks witamin z grupy B.
  • Witamina B12 i witaminy – kwas foliowy, witamina B6, witamina D3.
  • Witamina B12 i minerały – magnez, żelazo, cynk.

W sprzedaży można znaleźć preparaty z kobalaminą w różnych wariantach. Najlepsze efekty daje suplementacja aktywnymi formami jak metylokobalamina, czyli witamina B12 metylowana, cyjanokobalamina, hydroksykobalaminą. Wszystkie z nich osiągają podobny poziom biodostępności.

Witamina B12 - zamów online

Postać

Preparaty zawierające kobalaminę można zakupić w różnych formach:

  • Tabletki i kapsułki – do stosowania doustnego.
  • Krople – przeznaczone do zakraplania do jamy ustnej.
  • Zastrzyki – stosowane pozajelitowo, przeznaczone do iniekcji domięśniowych.

Suplementy przeznaczone do stosowania doustnego można kupić bez recepty. Zastrzyki wydawane są na receptę.

Wegańskie i wegetariańskie źródła witaminy B12

W sprzedaży dostępne są również suplementy z witaminą B12 przeznaczone specjalnie dla wegan i wegetarian. Nie zawierają one składników pochodzenia zwierzęcego jak otoczka z żelatyny, laktoza.

Dawkowanie

Właściwie dobrana dawka pozwala na szybkie uzupełnienie braków witaminy i jednocześnie zapobiega ich dalszemu pogłębianiu. W przypadku wykrytych niedoborów zaleca się stosowanie wyższych dawek niż profilaktycznie.

Dzienne dawkowanie dla:

  • Osób zdrowych – 4 mcg.
  • Kobiet w ciąży i karmiących piersią – 4,5 mcg.
  • Osób z niedokrwistością megaloblastyczną – 4-20 mcg.

Preparaty z witaminą B12 zawierają duże dawki wynoszące nawet do 1000 mcg. Wynika to z faktu, że podany składnik aktywny nie wchłania się w całości i jego znaczna część wydalana jest poza organizm.

Stosowanie

Właściwe stosowanie suplementów z witaminą B12 pozwala na uzyskanie najlepszych efektów.

  • Jak przyjmować? Zgodnie z zaleceniami producenta umieszczonymi na opakowaniu preparatu.
  • Kiedy zażywać? Najczęściej jeden raz albo dwa razy dziennie.
  • Rano czy wieczorem? Pora dnia nie wpływa na skuteczność działania witaminy B12.
  • Jak długo brać? Zaleca się suplementację aż do momentu uzupełnienia braków. Osoby narażone na niedobory powinny stale zażywać suplementy zawierające tę witaminę.
  • Z czym się wchłania? Zaburzenia we wchłanianiu mogą spowodować określone leki.
  • Ciąża i karmienie piersią. Suplementy z kobalaminą mogą być zażywane przez kobiety, które są w ciąży i karmią piersią.
  • Czy można pić alkohol? Nadmierne spożycie alkoholu obniża poziom witaminy B12 w organizmie, dlatego zalecane jest jego odstawienie, by podnieść jej przyswajalność.
  • Czy można przedawkować? Przedawkowanie witaminy B12 zdarza się bardzo rzadko. W większości przypadków można stosować wysokie dawki przez długi czas bez negatywnych skutków.

Skutki uboczne

Kobalamina jest nietoksyczna i dobrze tolerowana przez organizm, dlatego nie odnotowuje się częstych działań niepożądanych po jej podaniu. Najczęściej dotykają one układu pokarmowego – wzdęcia, biegunka, a także powodują objawy uczuleniowe jak świąd, wysypka. Może pojawić się też trądzik.

Przeciwwskazania

Główne przeciwwskazania do stosowania witaminy B12:

  • Nadwrażliwość na substancje preparatu.
  • Hipokaliemia – obniżony poziom potasu w krwi.
  • Dziedziczna atrofia nerwów wzrokowych Lebera – dotyczy witaminy w formie cyjanokobalaminy.

Interakcje z lekami

Suplementy z witaminą B12 mogą wchodzić w interakcje z innymi preparatami. Efektem jest gorsze wchłanianie witaminy B12 lub pogorszenie skuteczności związków aktywnych w innych zażywanych preparatach.

Witamina B12 – interakcje:

  • Inhibitory pompy protonowej jak lansoprazol, omperazol, antagonisty receptora histaminowego H2, w tym famotydyna, cymetydyna, ranitydyna.
  • Kwas foliowy – długotrwałe stosowanie kwasu foliowego może zmniejszać stężenie witaminy B12.
  • Metformina – stosowana w leczeniu cukrzycy.
  • Wybrane antybiotyki – neomycyna, chloramfenikol.
  • Cholestyramina.
  • Kolchicyna.

Gdzie kupić?

Preparaty z witaminą B12 można kupić w aptekach i sklepach ze zdrowym asortymentem – także przez internet. Przy zakupie suplementów nie trzeba przedstawiać recepty.

Cena

Koszty zależne są od formy i dawki preparatu. Za 100 kapsułek należy zapłacić około 30 zł, natomiast za witaminę B12 w płynie około 45 złotych.

Jaka jest najlepsza?

Polecane preparaty z witaminą B12:

Witamina B12 Aliness – metylokobalamina 900 mcg 100 kaps. – zawiera wysoką dawkę w kapsułkach wegańskich. Wystarczy zażyć jedną dziennie.

Witamina B12 Avitale – witamina B12 w kroplach, metylokobalamina 200 mcg 30 ml – suplement w wygodnej formie płynnej do stosowania do jamy ustnej. Jest naturalny – nie ma sztucznych dodatków, a także wegański.

Zamów najlepsze suplementy z witaminą B12 w sklepie Biostima!

Źródła:
1) Witamina B12 – budowa, biosynteza, funkcje i metody oznaczania. Kośmider A., Czaczyk K., Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2010, 5 (72), 17–32.
2) Witamina B12 – skutki niedoboru, zasadność terapii i suplementacji diety u osób w wieku podeszłym, Mziray M., Domagała P., Żuralska R., Siepsiak M., Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu 2016, 3 (48), 295–301.
3) Normy żywienia dla populacji Polski, red. Mirosław Jarosz, 2017. 4) Comparative Bioavailability and Utilization of Particular Forms of B12 Supplements With Potential to Mitigate B12-related Genetic Polymorphisms, Cristiana Paul, David M. Brady, Integr Med (Encinitas), 2017 Feb, 16(1): 42-49.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl