Biostima
Producenci

Spirulina jest rodzajem alg rodzimym dla ciepłych jezior Afryki oraz Ameryk: Środkowej i Południowej. Znajduje zastosowanie w szeregu suplementów diety dostępnych w sklepie Biostima ze względu na wysoką wartość biologiczną. Cieszy się szczególną popularnością wśród osób aktywnych fizycznie oraz sportowców ze względu na wysoką zawartość dobrze przyswajalnego białka. Spirulina wykazuje szereg pozytywnych działań, między innymi wspierając proces detoksykacji organizmu, a także poprawiając przemianę materii. Jest również popularnym środkiem wspomagającym obniżanie poziomu cholesterolu.

KATEGORIE:

  • NOWOŚĆ!
  • NOWOŚĆ!
ForMeds BICAPS® Spirulina 60 kaps. ForMeds BICAPS® Spirulina 60 kaps.
Producent: ForMeds
Cena: 41,24 zł 54,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -25%
ForMeds F-Spirulina 54 g ForMeds F-Spirulina 54 g
Producent: ForMeds
Cena: 41,24 zł 54,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • -25%
MYVITA Spirulina 1000 tab. MYVITA Spirulina 1000 tab.
Producent: MyVita
Cena: 35,99 zł
szt.
zobacz więcej
MYVITA Spirulina 250 mg 400 tab. MYVITA Spirulina 250 mg 400 tab.
Producent: MyVita
Cena: 20,00 zł
szt.
zobacz więcej
MYVITA Spirulina W Proszku 100 g MYVITA Spirulina W Proszku 100 g
Producent: MyVita
Cena: 19,00 zł
szt.
zobacz więcej
MYVITA Spirulina W Proszku 250 g MYVITA Spirulina W Proszku 250 g
Producent: MyVita
Cena: 38,50 zł
szt.
zobacz więcej
SWANSON Spirulina 500 mg 180 tab. SWANSON Spirulina 500 mg 180 tab.
Producent: Swanson
Cena: 41,66 zł
szt.
zobacz więcej
YANGO Spirulina 90 kaps. YANGO Spirulina 90 kaps.
Producent: Yango
Cena: 24,20 zł
szt.
zobacz więcej
  • NOWOŚĆ!

Spirulina – czym jest? Właściwości, wskazania i dawkowanie

Spirulina jest algą morską, która znana jest z bogactwa składników odżywczych, właśnie dlatego jest dzisiaj tak popularna jako naturalny suplement diety o wszechstronnych właściwościach prozdrowotnych. Na co pomaga? Jak wybrać najlepszą? Z czym jeść spirulinę? Czy jest bezpieczna dla każdego?

Spirulina – co to jest?

Pod pojęciem spiruliny znajduje się nazwa handlowa rodzaju alg, a dokładnie sinic – cyjanobakterii (Arthrospira), które zaliczane są do drgalnicowców (Oscillatoriales). Są one jednymi z najstarszych organizmów na Ziemi, ponieważ szacuje się, że pojawiły się na niej około 3-3,5 miliarda lat temu.

Algi te odżywiają się poprzez procesy fotosyntezy. Mają niewielkie rozmiary – około 500 mikrometrów. Zawierają bardzo duże ilości chlorofilu, co odpowiada za ich intensywnie zielony kolor, chociaż dostępne są także odmiany niebieskie (blue spirulina).

Prezentowane przez algę jak spirulina właściwości spowodowały, że stała się ona jednym z często używanych produktów prozdrowotnych. Znalazła zastosowanie między innymi w produkcji suplementów żywieniowych, kosmetyków, a także pokarmu dla ryb akwariowych.

Sama nazwa algi pochodzi od jej spiralnej budowy, którą można zobaczyć pod mikroskopem.

Występowanie

Spirulina jest algą spotykaną w różnych akwenach, najczęściej na obszarach Azji Środkowej, Australii, Afryki oraz w Ameryce Środkowej. Występuje w odmianach morskich i słodkowodnych, ale także mieszanych, które mogą bytować w każdym typie wody.

Rozwija się w oceanach i morzach, rzekach, jeziorach i stawach. Spotykana jest głównie w miejscach wyróżniających się wysokim stopniem czystości oraz ciepłoty i nasłonecznienia wód.

Aktualnie spirulina jest również hodowana przemysłowo. Wśród największych producentów spiruliny znajdują się Stany Zjednoczone, Meksyk, Tajwan, Chiny, Tajlandia, Indie.

Odmiany spiruliny – jaką wybrać?

Wyróżnia się kilka odmian spiruliny w zależności od miejsca jej pozyskiwania, co wpływa także na jej skład i zastosowanie.

Odmiany spiruliny:

  • Spirulina platensis (Arthrospira platensis) – jest spiruliną słodkowodną, która najczęściej spotykana jest w jeziorach górskich. W porównaniu do spiruliny morskiej zawiera bardzo małą ilość jodu, dlatego może być ona używana przez osoby z nadczynnością tarczycy i niedoczynnością tarczycy wywołaną chorobą Hashimoto, gdy spożywanie jodu nie jest zalecane.
  • Spirulina pacifica (Arthrospira pacifica) – określana także jako spirulina hawajska, hodowana jest na terenie Hawajów, w basenach, w których znajduje się mieszanka wody morskiej i słodkiej.
  • Spirulina maxima (Arthrospira maxima) – spirulina morska, w której składzie znajduje się jod. Rekomendowana jest dla tych osób, które nie mają przeciwwskazań do stosowania tego pierwiastka w swojej diecie.

Skład spiruliny

Spirulina ma wyjątkowe wartości odżywcze, które spowodowały, że określana jest ona mianem superfood – super żywności.

Główne składniki spiruliny:

  • Białko – stanowi ono około 60-70% suchej masy tej algi, jest źródłem wszystkich aminokwasów endogennych, czyli produkowanych przez organizm człowieka, a także wszystkich aminokwasów egzogennych, które muszą być dostarczane razem z pożywieniem,
  • NNKT – wielonienasycone kwasy tłuszczowe, w tym kwas GLA – gamma-linolenowy, a także kwasy linolowy i arachidonowy,
  • Minerały – żelazo, magnez, potas, fosfor, wapń, krzem, molibden, cynk, selen, sód, selen, miedź, mangan, jod (obecny w morskiej spirulinie),
  • Witaminy – głównie witaminy C, E, K oraz witaminy z grupy B, w tym B1, B2, B3, B4, B5, B6 oraz kwas foliowy, czyli witamina B9, badania nie potwierdziły zawartości witaminy B12 w spirulinie,
  • Barwniki naturalne – chlorofil o barwie zielonej i fikocyjanina o barwie niebieskiej,
  • Karotenoidy – w tym beta-karoten, czyli prowitamina A,
  • Ksantofile – zeaksantyna wspomagająca wzrok,
  • Polisacharydy,
  • Związki polifenolowe.

Wiele wśród powyższych składników spełnia funkcję antyoksydantów, między innymi są to chlorofil, fikocyjanina, beta-karoten, zeaksantyna, cynk, witamina C, co powoduje, że spirulina jest substancją o bardzo silnym działaniu przeciwutleniającym.

Wartości odżywcze spiruliny

Wartość odżywcza w 100 g spiruliny:

  • Kaloryczność: 289 kcal,
  • Białka: 57 g,
  • Tłuszcze: 8 g,
  • Węglowodany: 24 g,
  • Błonnik: 3,6 g.

Wartości odżywcze spiruliny mogą nieznacznie różnić się w zależności od jej odmiany oraz miejsca pozyskiwania.

Sprawdź naturalne preparaty ze spiruliną

Spirulina – właściwości

Ze względu na swój bogaty skład spirulina jest doskonałym uzupełnieniem diety. Jej wyjątkowe właściwości potwierdzają także liczne badania naukowe prowadzone nad nią w różnych krajach świata.

Właściwości lecznicze spiruliny:

  • Antyoksydacyjne,
  • Przeciwzapalne,
  • Przeciwdrobnoustrojowe – przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne,
  • Kardioprotekcyjne – chroniące serce,
  • Przeciwmiażdżycowe,
  • Hipotensyjne – obniżające ciśnienie krwi,
  • Hepatoprotekcyjne – chroniące wątrobę,
  • Immunostymulujące – wspierające odporność,
  • Przeciwcukrzycowe,
  • Oczyszczające,
  • Odchudzające.

Zastosowanie spiruliny

W przypadku tak bogatej w składniki odżywcze algi jak spirulina działanie prozdrowotne jest obserwowane na różnych płaszczyznach. Na co pomaga? Kiedy warto po nią sięgnąć?

Wskazania do stosowania spiruliny:

  • Miażdżyca naczyń krwionośnych – po spirulinę powinny sięgać przede wszystkim osoby zagrożone miażdżycą naczyń krwionośnych i już na nią chorujące. Alga ta pomaga w redukcji nadmiaru „złego” cholesterolu, czyli LDL, który odkłada się w naczyniach i zaburza ich pracę. Dodatkowo obniża cholesterol całkowity, trójglicerydy oraz lipoproteiny o bardzo małej gęstości, czyli VLDL. Przez to zmniejsza ryzyko udarów mózgu, zawałów serca.
  • Nadciśnienie tętnicze – świetnie sprawdza się u osób z nadciśnieniem, ponieważ obniża je i wspomaga działanie naczyń krwionośnych.
  • Obniżona odporność – ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe, pobudza układ odpornościowy do walki z infekcjami, dlatego pomaga w zmniejszaniu ich częstotliwości.
  • Stany zapalne – antyoksydacyjne i przeciwzapalne działanie spiruliny powoduje, że pomaga ona w redukcji stanów zapalnych, między innymi w grypie i innych zakażeniach wirusowych.
  • Zaburzenia pracy wątroby – odtruwające działanie algi wspomaga pracę wątroby, zmniejsza ryzyko jej marskości oraz wspiera regenerację hepatocytów, czyli komórek wątroby.
  • Anemia – wysoka zawartość żelaza powoduje, że spirulina może być stosowana jako wsparcie w leczeniu anemii – niedokrwistości.
  • Cukrzyca – po spirulinę powinny sięgać także osoby z cukrzycą oraz w stanach przedcukrzycowych. Stabilizuje ona poziom cukru we krwi i zapobiega jego nagłym skokom.
  • Zespół metaboliczny – ze względu na swoje działanie spirulina jest też polecana osobom z zespołem metabolicznym, w którym dochodzi do zwiększenia ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2 oraz miażdżycy naczyń krwionośnych, co sprzyja powikłaniom sercowo-naczyniowym.
  • Detoks – umożliwia kompleksowe oczyszczanie organizmu, wspierając usuwanie zbędnych produktów przemiany materii, a także metali ciężkich.
  • Zakwaszenie organizmu – według niektórych źródeł pomaga ona w odkwaszeniu organizmu, wspomaga naturalną równowagę kwasowo-zasadową.
  • Zaparcia – duża ilość błonnika poprawia pracę jelit i zmniejsza ryzyko tworzenia się zaparć.
  • Wypadanie włosów – dzięki bogactwu składników aktywnych korzystnie działa na włosy, zmniejsza ich wypadanie i wzmacnia ich strukturę.
  • Trądzik – suplementacja tej algi polecana jest także osobom z trądzikiem, ponieważ pomaga ona w oczyszczeniu skóry i poprawie jej kondycji. W sprzedaży można znaleźć również kosmetyki ze spiruliną, które polecane są dla cery problematycznej, na przykład maseczki algowe.
  • Spirulina na odchudzanie – wspomaga utratę tkanki tłuszczowej, przyspiesza metabolizm, dlatego jako składnik diety redukcyjnej pozwala na uzyskanie lepszych efektów odchudzania.
  • Mięśniaki macicy – spirulina uznawana jest za naturalne remedium w leczeniu mięśniaków macicy, ponieważ wspomaga mikrokrążenie krwi. W tradycyjnej medycynie chińskiej zastoje krwi uznawane są za jedną z przyczyn chorób ginekologicznych. Dodatkowo zawarte w aldze żelazo zapobiega anemii, do której może dojść na skutek obfitych miesiączek.
  • Alergie – według przeprowadzonych badań naukowych spirulina ma także łagodzić dolegliwości w alergicznym nieżycie nosa. Zmniejsza katar, kichanie, swędzenie i przekrwienie błony śluzowej nosa.

Suplementy ze spiruliną

Spirulinę można kupić w formie suplementów diety. Oferowana jest ona w dwóch głównych postaciach – spirulina w kapsułkach i tabletkach oraz spirulina w proszku.

Czy lepiej wybrać spirulinę w proszku czy tabletkach? Suplement w proszku można dodawać do różnych potraw oraz nadaje się ona do picia. Można stosować ją do smoothie, koktajli, owsianek, musli, jogurtów. Warto jednak pamiętać, że ma ona charakterystyczny smak – słonawy, rybi. Właśnie dlatego niektóre osoby wolą stosować ją w wygodniejszej formie kapsułek i tabletek.

Dostępne są także preparaty złożone, na przykład chlorella i spirulina, spirulina z trawą pszeniczną i jęczmienną, białkiem grochu, konopi i innymi dodatkami poszerzającymi zastosowanie suplementu.

Wybierając suplementy ze spiruliną, warto zwrócić szczególną uwagę na ich pochodzenie i certyfikację. Dobry preparat powinien być standaryzowany i pochodzić z obszarów czystych, wolnych od zanieczyszczeń, na przykład metalami ciężkimi. Można także zdecydować się na zakup spiruliny bio, która pochodzi z ekologicznych plantacji.

Warto też sprawdzić, czy zawiera jod, co ma znaczenie dla osób, które powinny ograniczać jego ilość w diecie. Osoby, które chorują na nadczynność tarczycy czy Hashimoto, powinny wybierać spirulinę bez jodu – Arthrospira platensis.

Chlorella czy spirulina?

Obie te substancje zaliczane są do alg, jednak różnią się pomiędzy sobą swoim składem. Co wybrać?

Chlorella polecana jest w celu detoksu i regeneracji organizmu. Lepiej wspomaga także układ nerwowy oraz odpornościowy. Spirulina natomiast polecana jest głównie dla osób zagrożonych chorobami sercowo-naczyniowymi.

Spirulina – dawkowanie

Przeciętne dawkowanie spiruliny wynosi 2-10 g dziennie. Najlepiej postępować według zaleceń znajdujących się na etykiecie preparatu.

Jak stosować spirulinę?

Spirulinę można stosować w formie kapsułek lub tabletek albo jako proszek. O czym pamiętać podczas jej suplementacji?

Zasady suplementacji spiruliny:

  • Ile dziennie zażywać? Zależnie od wskazań, na przykład 1-2 kapsułki dziennie, zalecaną ilość proszku.
  • Z czym łączyć? Może być łączona z innymi superfoods, na przykład z chlorellą, trawą pszeniczną lub jęczmienną.
  • Rano czy wieczorem? Można stosować ją według własnego uznania, w dogodnym czasie, najlepiej podczas posiłku.
  • Kiedy daje efekty? Dla preparatów zawierających algę jak spirulina efekty widoczne są najczęściej po paru tygodniach regularnego stosowania.
  • Jak długo brać? Spirulina może być używana długotrwale jako dodatek do diety.
Naturalna spirulina - zamów online

Przeciwwskazania i skutki uboczne

Spirulina jest zdrowym składnikiem diety uznanym za bezpieczny przez Agencję ds. Żywności i Leków (FDA), lecz nie może być zażywana przez każdą osobę i może powodować efekty uboczne.

Dla preparatu jak spirulina przeciwwskazania to głównie:

  • Alergia na składniki preparatu,
  • Fenyloketonuria – ze względu na zawartość fenyloalaniny,
  • Nadczynność tarczycy, Hashimoto – dotyczy spiruliny zawierającej jod,
  • Leki immunosupresyjne, choroby autoimmunologiczne – zalecana jest konsultacja z lekarzem.

Spirulina w ciąży i podczas karmienia piersią nie jest polecana ze względu na brak badań na tych grupach. Przed jej użyciem warto zasięgnąć opinii lekarza.

Wśród osób stosujących spirulinę bardzo rzadko zgłaszano pojawienie się efektów ubocznych. Mogą one jednak wystąpić, zwłaszcza przy stosowaniu bardzo wysokich dawek preparatu.

Wśród skutków ubocznych, jakie może spowodować spirulina, znajdują się głównie:

  • Bóle brzucha,
  • Nudności,
  • Bóle głowy,
  • Nadmierna potliwość,
  • Zaczerwienienie twarzy,
  • Wysypka na skórze.

Gdzie kupić?

Dzisiaj sprzedaż spiruliny prowadzi wiele sklepów, między innymi może dostarczyć ją sklep zielarski, apteka, sklepy prowadzące sprzedaż suplementów i zdrowej żywności. Można także zamawiać ją w internecie, gdzie do dyspozycji jest najszersza gama preparatów.

Cena

Ile kosztuje suplement diety zawierający spirulinę? Najczęściej koszt zakupu zaczyna się od 35 złotych za 90 tabletek oraz od około 45 złotych za 90 gramów proszku. W przypadku preparatów jak ekologiczna spirulina cena może być nieco wyższa od spiruliny bez eko certyfikatu.

Spirulina – jaka najlepsza?

W sprzedaży dostępne są różnorodne preparaty ze spiruliną. Na co zwrócić uwagę przy jej zakupie? Jakiej firmy suplementy warto wybierać?

Najlepiej zdecydować się na spirulinę pochodzącą od sprawdzonego producenta, który dostarcza czyste, certyfikowane algi wolne od pestycydów i alergenów. Warto też uwzględnić kraj pochodzenia i odmianę algi.

Wśród rekomendowanych producentów i preparatów ze spiruliną znajdują się poniższe:

  • Spirulina Aliness Hawajska Pacyfica® - suplement na bazie hawajskiej spiruliny suszonej z użyciem opatentowanej metody Ocean Chill Drying™. Dostępny jako tabletki i proszek.
  • Spirulina BIO BeOrganic 500 mg 100 tab. – główny składnik to certyfikowana bio spirulina z algi Arthrospira platensis o niskiej zawartości jodu, która pozyskiwana jest ze środowiska wolnego od zanieczyszczeń.
  • Spirulina BIO w Proszku 200g BeOrganic – ekologiczna spirulina niebieska w proszku, która stanowi bogate źródło białka.
  • Zielone Oczyszczenie BeOrganic MIX BIO 100 g – bio spirulina zielona z dodatkowymi składnikami jak trawa jęczmienna i pszeniczna oraz chlorella. Polecana dla osób odchudzających, podczas detoksu.
  • Potreningowe Uzupełnienie BeOrganic MIX BIO 100 g – złożony suplement dla osób trenujących, zawiera spirulinę, białko grochu, białko konopi oraz moringę.
  • Spirulina ForMeds BICAPS® 60 kaps. – zawiera hawajską spirulinę wolną od zanieczyszczeń i zbędnych składników dodatkowych.
  • F-Spirulina ForMeds 54 g – czysta spirulina hawajska w proszku.
  • Spirulina MyVita BIO 250 mg 1000 tab. – najczystsza, ekologiczna spirulina w tabletkach.

Sklep Biostima oferuje najlepszej jakości spirulinę w tabletkach i w proszku – sprawdź ofertę i złóż zamówienie!

Źródła:
1. Current knowledge on potential health benefits of Spirulina, Amha Belay, Yoshimichi Ota, Kazuyuki Miyakawa, Hidenori Shimamatsu, Journal of Applied Phycology volume 5, pages 235–241 (1993).
2. Nutritional and Therapeutic Potential of Spirulina, Khan, Z.; Bhadouria, P.; Bisen, P. S., Current Pharmaceutical Biotechnology, Volume 6, Number 5, 2005, pp. 373-379(7).
3. Spirulina in Clinical Practice: Evidence-Based Human Applications, P. D. Karkos, S. C. Leong, C. D. Karkos, N. Sivaji, D. A. Assimakopoulos, Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, Volume 2011, Article ID 531053.
4. The effects of spirulina on glycemic control and serum lipoproteins in patients with metabolic syndrome and related disorders: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials, Zahra Hamedifard, Alireza Milajerdi, Željko Reiner, Mohsen Taghizadeh, Fariba Kolahdooz, Zatollah Asemi, Phytotherapy Research, 2019 Oct;33(10):2609-2621.
5. Quantifying the effects of spirulina supplementation on plasma lipid and glucose concentrations, body weight, and blood pressure, Haohai Huang, Dan Liao, Rong Pu, Yejia Cui, Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity, 2018; 11: 729–742.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl