Biostima
Producenci
Biuletyn Zdrowia

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i otrzymaj dostęp do skarbnicy zdrowotnej wiedzy.

Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
Menu

Tauryna (kwas 2-aminoetanosulfonowy) to aminokwas niebiałkowy, który spełnia wiele ważnych funkcji w organizmie człowieka. Jest niezbędny do działania mięśni, w tym również mięśnia sercowego. Wspiera metabolizm, wzrok i słuch. Aby zadbać o prawidłową ilość tauryny w diecie, warto sięgnąć po suplementy diety. Preparaty z tauryną poprawiają wydolność organizmu, mają efekt antykataboliczny i zmniejszają ryzyko chorób układu krążeniowego. Polecane są w szczególności sportowcom i osobom na dietach odchudzających. Zamów sprawdzone suplementy z tauryną w sklepie Biostima!

Kategorie obrazkowe

ALINESS L-Tauryna 800 mg 100 kaps.

ALINESS L-Tauryna 800 mg 100 kaps.
ALINESS L-Tauryna 800 mg 100 kaps.

L-Tauryna Aliness to związek zaliczany do niebiałkowych aminokwasów. Stanowi ona ok 1/1000 masy ludzkiego ciała i jest tym samym najobficiej występującym w organizmie aminokwasem niebiałkowym.

Dostępność: średnia ilość

Wysyłka: 24 godziny

Cena: 29,90 zł
szt.

SWANSON Tauryna 500 mg 100 kaps.

SWANSON Tauryna 500 mg 100 kaps.
SWANSON Tauryna 500 mg 100 kaps.

Tauryna Swanson

Dostępność: brak towaru

Cena: 25,11 zł
  • NOWOŚĆ!

Czym jest tauryna? Działanie, zastosowanie, dawkowanie suplementów

Tauryna jest ważnym aminokwasem, który ma duże znaczenie dla zdrowia człowieka. Jej niedobory mogą przyczyniać się do powstawania wielu dolegliwości. Jakie są właściwości tauryny? Jak działa na organizm człowieka? Kiedy brać taurynę?

Co to jest tauryna?

Tauryna, a dokładnie kwas 2-aminoetanosulfonowy, jest rodzajem aminokwasu siarkowego, niebiałkowego i biogennego. Określana jest również jako l-tauryna.

Aminokwas ten ma specyficzną budowę, ponieważ w porównaniu z innymi związkami tego rodzaju nie zawiera grupy karboksylowej. Zamiast niej zawiera grupę sulfonową z siarką, dlatego określany jest on jako aminokwas siarkowy.

Tauryna jako aminokwas niebiałkowy nie uczestniczy w budowie białek, ale spełnia wiele funkcji w organizmie. Występuje ona również w stanie wolnym – nie łączy się z innymi związkami w tkankach oraz w krwiobiegu, czyli jest biogenna.

Odkrycie tauryny miało miejsce w 1827 roku – dokonali go niemieccy naukowcy Friedrich Tiedemann i Leopold Gmelin.

Nazwa związku pochodzi od słowa łacińskiego słowa „taurus”, które tłumaczone jest jako „byk” albo „wół”.

Wytwarzanie tauryny

Tauryna jest związkiem w niewielkich ilościach wytwarzanym w organizmie człowieka. Jest ona produktem degradacji cysteiny, która pochodzi częściowo z metioniny. Powstaje przede wszystkim w wątrobie, ale również w jelitach, mięśniach, jądrach oraz w mózgu. Duża ilość tauryny obecna jest również w mleku matki.

Związek ten występuje także w produktach zwierzęcych oraz w wybranych produktach roślinnych.

Tauryna jest również syntetyzowana w laboratoriach z wykorzystaniem kwasu izetionowego lub etanoloaminy. Syntetyczna tauryna wykorzystywana jest głównie w produktach spożywczych oraz suplementach diety.

W jakich produktach znajduje się tauryna?

Tauryna jest obecna w pokarmach, szczególnie odzwierzęcych oraz w wybranych produktach roślinnych.

Aminokwas ten znajduje się przede wszystkim w rybach i owocach morza, mięsach, wątróbce, a także w strączkach, szczególnie w kiełkach tych roślin. Ponadto występuje w wodorostach morskich. W czym jest tauryna w największej ilości?

Naturalne źródła tauryny – ilość w 100 g produktu:

  • Małże – 240 mg,
  • Drób – 169 mg,
  • Białe ryby – 151 mg,
  • Łosoś atlantycki – 130 mg,
  • Ostrygi – 70 mg,
  • Serwatka w proszku – 66 mg,
  • Wieprzowina – 61 mg,
  • Wołowina – 43 mg,
  • Tuńczyk konserwowy – 42 mg,
  • Soczewica – 40 mg,
  • Groch – 30 mg,
  • Mleko – 6 mg.

Niestety, podczas obróbki termicznej, zwłaszcza gotowania, duszenia, tauryna jest narażona na rozkład. W mniejszym stopniu zanika podczas smażenia czy pieczenia.

Tauryna jest też dodawana do napojów energetyzujących (energetycznych), czyli energetyków. Z czego jest tauryna w energetykach? Często można spotkać się z przekonaniem, że tauryna w energetykach pochodzi ze spermy lub moczu byka. W rzeczywistości związek ten ma pochodzenie syntetyczne.

Tauryna – właściwości

Jest ona związkiem, który spełnia szereg funkcji biologicznych oraz biochemicznych, dlatego jej znaczne braki mogą powodować pojawienie się niekorzystnych dolegliwości.

W przypadku aminokwasu jak tauryna działanie na organizm człowieka jest wielokierunkowe:

  • Jest silnym antyoksydantem,
  • Ma właściwości przeciwzapalne,
  • Przyspiesza metabolizm tłuszczów,
  • Pomaga we wchłanianiu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach,
  • Hamuje procesy kataboliczne i wspiera anabolizm,
  • Bierze udział w regulacji poziomu wapnia w mięśniach,
  • Jest neuroprzekaźnikiem i agonistą receptorów GABA(A),
  • Stabilizuje poziom glukozy we krwi,
  • Redukuje ciśnienie tętnicze,
  • Obniża zbyt wysoki poziom cholesterolu,
  • Wspomaga pracę serca,
  • Jest składnikiem żółci,
  • Ma działanie hepatoochronne – chroni wątrobę,
  • Dba o dobry wzrok, zabezpieczając siatkówkę.

Tauryna jest także bardzo ważnym aminokwasem dla kotów, dla których jest związkiem egzogennym. Oddziałuje na wiele organów, między innymi na wzrok, mózg, serce, mięśnie, nerki, wątrobę. Właśnie dlatego dodaje się ją do karmy dla kotów.

Zastosowanie tauryny

Reprezentowane przez aminokwas jak tauryna właściwości powodują, że ma ona duże znaczenie dla zdrowia. W przypadku, gdy pojawią się jej niedobory, należy zadbać o jej poziom z wykorzystaniem diety lub przez suplementację. Kiedy warto stosować taurynę?

Uprawianie sportów

Tauryna rekomendowana jest dla osób uprawiających sporty – początkujących i zaawansowanych sportowców, pomagając im w szybszej regeneracji organizmu po wysiłku fizycznym i budowie mięśni.

Aminokwas ten jest niezbędny dla działania mięśni. Pomaga w usuwaniu produktów metabolicznych – kwasu mlekowego i pirogronowego, zapobiega uszkodzeniu komórek mięśniowych na skutek stresu oksydacyjnego, dba o ich metabolizm energetyczny oraz wspomaga regenerację. Wspiera również pracę stawów.

Czy stosować taurynę przed czy po treningu? Wszystko jest zależne od tego, w jakim celu ma być ona używana:

    • Poprawa wydolności organizmu podczas wysiłku – zaleca się zażywać ją na około 45 minut przed rozpoczęciem treningu, razem z kofeiną albo koenzymem Q10.
    • Budowa masy mięśniowej – taurynę powinno się stosować po treningu, najlepiej z kreatyną.
    • Szybka regeneracja mięśni – należy zażywać ją od razu po zakończeniu treningu, najlepiej z glutationem albo z witaminą C.

Sportowcy mogą suplementować taurynę w wyższych dawkach – 1000-3000 mg dziennie.

Odchudzanie

Stosowanie tauryny może pomóc w zrzuceniu nadmiaru kilogramów u osób z otyłością i nadwagą. Aminokwas ten uczestniczy w procesach metabolizmu tłuszczów i dzięki temu wspiera redukcję masy ciała.

Dieta wegańska i wegetariańska

Na niedobory tauryny, która występuje głównie w produktach zwierzęcych, w wyższym stopniu narażone są osoby na dietach wegańskiej i wegetariańskiej. Warto wtedy korzystać z suplementów.

Choroby układu krążenia

Zależność tauryna a serce jest dobrze opisana w badaniach naukowych. Odpowiada ona za prawidłowe funkcjonowanie mięśnia sercowego oraz naczyń krwionośnych.

Systematyczna suplementacja tauryny pomaga w obniżeniu poziomu homocysteiny, która jest powiązana z wyższym ryzykiem chorób serca. Aminokwas ten wspomaga regulację rytmu serca, ponieważ uczestniczy w systemie transportowania jonów wapnia i sodu niezbędnych do jego pracy. Ponadto zmniejsza ryzyko nadmiernej krzepliwości krwi, dlatego może zapobiegać zawałom serca.

Czy tauryna podnosi ciśnienie? Jest wprost przeciwnie, ponieważ prowadzone nad nią badania wykazują, że jej prawidłowy poziom ma duże znaczenie dla utrzymania go w normie. Niedobory tauryny mogą zatem powodować nadciśnienie tętnicze.

Wysoki cholesterol

Tauryna pomaga w redukcji nadmiernego poziomu cholesterolu, co ma związek z jej wpływem na wydzielanie żółci. Właśnie dlatego zmniejsza ryzyko miażdżycy naczyń krwionośnych.

Cukrzyca

Wykryto, że u diabetyków poziom tauryny jest obniżony, co przyczynia się do większego ryzyka stresu oksydacyjnego. Stres ten może przyczyniać się do uszkodzenia nerwów, nerek, serca.

Suplementacja tauryny w cukrzycy zapobiega stresowi oksydacyjnemu i pomaga w utrzymaniu odpowiedniego poziomu glukozy we krwi.

Schorzenia wątroby

Tauryna pomaga w utrzymaniu zdrowia wątroby i pomaga w jej regeneracji w przypadku zapaleń i uszkodzeń narządu.

Badania prowadzone w tym kierunku wskazują, że zmniejsza ona akumulację tłuszczu w wątrobie, ryzyko uszkodzenia wątroby na skutek działania metali ciężkich i utleniania lipidów, zapobiega alkoholowemu uszkodzeniu wątroby.

Niepłodność

Ze względu na swoje właściwości tauryna jest ważnym związkiem dla płodności. Może być wytwarzana w jądrach i występuje również w dużych ilościach w kobiecym układzie rozrodczym.

U mężczyzn potrafi ona poprawiać jakość nasienia, natomiast u kobiet może chronić komórki rozrodcze przed stresem oksydacyjnym.

Funkcje poznawcze

Tauryna w mózgu wspomaga pracę jego komórek, redukuje zmęczenie, a przez do zwiększa wydajność jego działania. To przekłada się na poprawę funkcji poznawczych – lepsze uczenie się, zapamiętywanie, kojarzenie i zwiększoną koncentrację.

Z tego powodu suplementacja tauryny zalecana jest u uczniów, studentów, osób pracujących umysłowo.

Choroba Alzheimera

Tauryna jako neuroprzekaźnik ma zdolność do blokowania sygnałów mózgowych, które mają wpływ na chorobę Alzheimera. Dzięki temu może łagodzić jej przebieg.

Depresja

W badaniach na szczurach badano zależność tauryna a depresja. Wykazano, że może ona zapobiegać depresji oraz lękom.

Wzrok

Tauryna zabezpiecza wzrok przed uszkodzeniem, szczególnie przez szkodliwe wolne rodniki oraz jasne światło. Zbyt niski poziom tego aminokwasu wiązany jest z wyższym ryzykiem występowania zaćmy.

Padaczka

Osoby chorujące na epilepsję, które suplementują taurynę, mogą zauważyć u siebie mniejszą liczbę napadów oraz złagodzenie ich przebiegu. Jest to związane z wpływem tego związku na receptory GABA(A) wiążące kwas γ-aminomasłowy, które mają duże znaczenie dla pracy układu nerwowego.

Ponadto rekomendowana jest dla osób stosujących wigabartynę, która jest lekiem przeciwpadaczkowym powodującym ryzyko dla wzroku.

Suplementacja tauryny w przypadku padaczki powinna być prowadzona pod okiem lekarza, ponieważ jej nieodpowiednia dawka może powodować pojawienie się drgawek.

Autyzm i ADHD

Pojawiają się doniesienia na temat pozytywnego wpływu tauryny na osoby z autyzmem i ADHD, co jest powiązane z jej działaniem antyoksydacyjnym i rolą neuroprzekaźnika. Może zmniejszać lęki, nadpobudliwość.

Szumy uszne

Badania przeprowadzone na szczurach wykazały, że może ona eliminować szumy uszne. Takie działanie tego aminokwasu ma wynikać z jej działania na receptory GABA(A), które zlokalizowane są w nerwach słuchowych.

Kac

Tauryna jest często polecana na kaca poprzez jej działanie antyoksydacyjne oraz regenerujące.

Osłabione włosy

Niedobory tauryny mogą objawiać się w postaci osłabionych, cienkich i wypadających włosów. Suplementowanie tego aminokwasu siarkowego powoduje, że włosy stają się mocniejsze, gładkie, lśniące i mniej wypadają.

Jak stosować taurynę?

Taurynę najlepiej dostarczać ją do organizmu wraz z dietą, jednak osoby, u których występują jej niedobory, mogą stosować preparaty w proszku i tabletkach zawierające taurynę.

W sprzedaży znajduje się wiele suplementów diety z tauryną w składzie. Są to monopreparaty, które zawierają wyłącznie ten związek, oraz preparaty złożone, które mają dodatkowe składniki, na przykład jak magnez z tauryną, tauryna i kofeina, żeń-szeń.

Zawierające związek jak tauryna tabletki i proszki są przeznaczone do regularnej suplementacji, dlatego warto stosować je systematycznie dla uzyskania najlepszych efektów.

Zasady suplementacji tauryny:

  • Jaka pora dnia jest najlepsza do zażywania tauryny? Często poleca się stosowanie jej rano, po południu i pod wieczór. Osoby trenujące mogą także korzystać z niej przed i po treningach.
  • Czy można zażywać ją na noc? Według wyników badań powiązania tauryna a sen może ona wtedy powodować problemy z zasypianiem.
  • Czy można stosować z alkoholem? Tauryny nie należy zażywać razem z napojami alkoholowymi.

Tauryna – dawkowanie

Nie przeprowadzono badań określających rekomendowaną dawkę tauryny na dzień. Najczęściej zaleca się maksymalną dawkę do 3 g dziennie.

Nadmiar tauryny jest usuwany z organizmu wraz z moczem, dlatego jej przedawkowanie jest mało prawdopodobne. Nie należy jednak zażywać jej w dawkach większych niż zalecane.

Czy tauryna jest szkodliwa?

Stosowanie suplementów diety z tauryną jest bezpieczne, jednak należy pamiętać o tym, że ma ona określone przeciwwskazania i może wchodzić w interakcje z niektórymi lekami.

Tauryna – przeciwwskazania:

  • Alergia na składniki preparatu,
  • Okres ciąży i karmienia piersią,
  • Problemy z funkcjonowaniem nerek,
  • Nadczynność tarczycy – zależność tauryna a tarczyca nadal jest przedmiotem badań,
  • Choroba afektywna dwubiegunowa,
  • Stosowanie leków psychotropowych.

Tauryna – skutki uboczne

Tauryna jest związkiem dobrze tolerowanym, dlatego wtedy, gdy jest prawidłowo suplementowana, najczęściej nie wywołuje żadnych działań niepożądanych. Ryzyko ich pojawienia się dotyczy głównie stosowania dawek wyższych niż zalecane.

Najczęściej występujące skutki uboczne stosowania tauryny:

  • Działanie moczopędne,
  • Bóle brzucha,
  • Biegunki,
  • Wymioty,
  • Odwodnienie.

Tauryna – gdzie kupić?

Suplementy zawierające taurynę można obecnie zakupić w wielu sklepach, między innymi w sklepach z odżywkami dla sportowców, sklepach ze zdrową żywnością, aptekach, zielarniach.

Cena tauryny

W przypadku związku jak tauryna cena wynosi od około 20 zł do 50 zł zależnie od formy i dawki preparatu.

Jak wybrać najlepszą taurynę?

Najlepiej wybierać taurynę od sprawdzonego producenta, zwracając uwagę na dawkę oraz na skład suplementu.

Osoby z alergiami powinny unikać suplementów z laktozą, glutenem, soją. Dostępne są także preparaty dla wegan i wegetarian bez żelatyny.

Źródła:
1. Tauryna i jej potencjalne wykorzystanie w terapii, Konrad Szymański, Katarzyna Winiarska, Postepy Hig Med Dosw. (online), 2008; 62: 75-86.
2. Zastosowanie związków siarkowych w sporcie; biotyna, tiamina i tauryna, Hanna Dziewiecka, Anna Kasperska, Agnieszka Zembroń-Łacny, Medycyna Sportowa, MEDSPORTPRESS, 2010; 1(6); Vol. 26, 11-18.
3. Effect of taurine supplementation on plasma homocysteine levels of the middle-aged Korean women, Chang Soon Ahn, Adv Exp Med Biol. 2009;643:415-22.
4. Beneficial effects of taurine on serum lipids in overweight or obese non-diabetic subjects, M Zhang, L F Bi, J H Fang, X L Su, G L Da, T Kuwamori, S Kagamimori, Amino Acids. 2004 Jun;26(3):267-71.
5. Dietary amino acid taurine ameliorates liver injury in chronic hepatitis patients, Y H Hu, C L Lin, Y W Huang, P E Liu, D-F Hwang, Amino Acids. 2008 Aug;35(2):469-73.
6. The Effect of Supplemental Dietary Taurine on Tinnitus and Auditory Discrimination in an Animal Model, Thomas J. Brozoski, Donald M. Caspary, Carol A. Bauer, Benjamin D. Richardson, Hear Res. 2010 Dec 1; 270(1-2): 71–80.
7. The potential usefulness of taurine on diabetes mellitus and its complications, Takashi Ito, Stephen W Schaffer, Junichi Azuma, Amino Acids. 2012 May;42(5):1529-39.
8. Antidepressant effect of taurine in chronic unpredictable mild stress-induced depressive rats, Gao-Feng Wu, Shuang Ren, Ri-Yi Tang, Chang Xu, Jia-Qi Zhou, Shu-Mei Lin, Ying Feng, Qun-Hui Yang, Jian-Min Hu, Jian-Cheng Yang, Sci Rep. 2017; 7: 4989.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl