Producenci
Hit dnia

Krzem pomaga skutecznie zadbać o zdrowie i urodę. Dzięki niemu włosy i paznokcie nie łamią się, a skóra dłużej zachowuje swoją jędrność. Odpowiednia ilość pierwiastka w organizmie to również brak problemów z podrażnieniami skóry, stanami zapalnymi i zmianami skórnymi. Krzem uczestniczy również m.in. w budowie ścian krwionośnych, zastawek serca, a także wpływa na układ kostno-stawowy. Pierwiastek ten można przyjmować, jedząc zdrową żywność. Jednak najlepiej dostarczać krzem poprzez suplementację. Odpowiednio dobrane suplementy to optymalna dzienna dawka krzemu dla całej rodziny.

Popularne:

[product id="57"]
 

KATEGORIE:

Krzem - informacje

Krzem bardzo często określany jest jako „pierwiastek młodości” lub „pierwiastek życia”. Jego właściwa ilość w organizmie jest kluczowa dla zdrowia, ale także dla urody. Jakie właściwości ma krzem? Jakie są jego naturalne źródła? Kiedy warto go suplementować?

Co to jest?

Krzem – w skrócie Si od łacińskiego silicium – jest pierwiastkiem chemicznym, mikroelementem wchodzącym w skład półmetali.

W 1787 roku odkrył go francuski fizyk i chemik Antoine Lavoisier. Początkowo uznawano go za związek, natomiast czysty pierwiastek udało się uzyskać dopiero w 1822 roku, za co odpowiedzialny był szwedzki chemik Jöns Jacob Berzelius.

Występowanie

Krzem jest pierwiastkiem wchodzącym w skład Ziemi – oszacowano, że stanowi on 26,95% ciężaru planety. W postaci krzemionki (SiO2), krzemianów i glinokrzemianów tworzy większość skał skorupy ziemskiej.

Z krzemionki zbudowane są także szkielety różnych organizmów, między innymi okrzemków, promienic, gąbek krzemionkowych.

Występuje on również w ziemi oraz w rosnących w niej roślinach, które są głównym źródłem tego pierwiastka dla zwierząt i człowieka.

Krzem a zdrowie

Szacuje się, że ciało dorosłego człowieka zawiera 1-2 g krzemu, natomiast w pierwszych latach życia nawet do 7 g, co związane jest ze wzrostem organizmu.

Mikroelement ten zlokalizowany jest przede wszystkim w tkance łącznej, między innymi w kościach, ścięgnach, skórze, włosach, paznokciach, tchawicy i w naczyniach krwionośnych, w tym w aorcie.

Krzem jest niezbędny do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu człowieka, a jego wpływ na zdrowie jest bardzo szeroki. Właśnie dlatego należy zapobiegać niedoborom krzemu, które mogą przyczyniać się do powstania wielu niekorzystnych dla zdrowia skutków ubocznych.

Źródła

Krzem powinien być dostarczany do organizmu w diecie. Znajduje się on głównie w pożywieniu pochodzenia roślinnego, w którym ma postać łatwego w przyswajaniu kwasu ortokrzemowego. W jakich produktach jest krzem? Gdzie jest go najwięcej?

Produkty bogate w krzem:

  • Produkty zbożowe – otręby, chleb razowy, kasza gryczana, ryż i inne produkty pełnoziarniste,
  • Owoce – banany, ananasy, mango,
  • Warzywa – szczypior, czosnek,
  • Woda bogata w krzem,
  • Mleczko pszczele.

Najbogatszymi źródłami są zioła zawierające krzem jak skrzyp polny (ponad 60%), pokrzywa, perz, podbiał, rdest ptasi, kozieradka, dziewanna, a ponadto bambus. Są on używane do przygotowywania suszu do naparów oraz ekstraktów do suplementów diety, kosmetyków.

Przyswajalność

Krzem w żywności występuje w różnych formach, które mają wpływ na jego przyswajalność, a tym samym skuteczność działania. Jak uzupełnić krzem w organizmie?

Formy krzemu i jego przyswajalność:

  • Dwutlenek krzemu (E551) – dopuszczony do używania w żywności, jednak ma bardzo niską przyswajalność wynoszącą poniżej 1%.
  • Kwas ortokrzemowy (krzemowy) – to krzem naturalny, organiczny, który jest rozpuszczalną formą tego pierwiastka, krzemionką występującą w pożywieniu oraz w wodach mineralnych. Jego przyswajalność to około 43%. Może jednak tworzyć mniej przyswajalny kwas polikrzemowy w środowisku wodnym.
  • Monomethylsilanetriol (MMST) – krzem organiczny, pochodna kwasu ortokrzemowego, która zawiera dodatkową grupę metylową podnoszącą jego przyswajalność. Stosowany jest w suplementach diety.

W sprzedaży dostępny jest również uwodniony krzem w postaci balsamu krzemowego. Zawiera on kwas ortokrzemowy w formie żelu albo koloidu. Przeznaczony jest do stosowania zewnętrznego na skórę.

Sprawdź naturalne preparaty z krzemem

Właściwości

W przypadku pierwiastka jak krzem właściwości prozdrowotne dotyczą głównie tkanki łącznej, z której zbudowane jest całe ciało człowieka. Wspiera on dzięki temu wiele układów i narządów, dlatego określany jest też jako „pierwiastek życia”.

Właściwości krzemu:

  • Buduje włosy, skórę i paznokcie – uczestniczy w syntezie kolagenu, elastyny i kwasu hialuronowego,
  • Wspomaga działanie naczyń krwionośnych – zwiększa ich elastyczność,
  • Aktywuje wytwarzanie i działanie osteoblastów – komórek kościotwórczych,
  • Stymuluje produkcję kolagenu typu I ważnego dla stawów,
  • Wspiera układ oddechowy,
  • Poprawia funkcjonowanie nerek,
  • Zmniejsza ryzyko cukrzycy,
  • Wspomaga działanie komórek mózgowych,
  • Ma właściwości przeciwzapalne,
  • Ma działanie antynowotworowe,
  • Podnosi odporność.

Zastosowanie

Dieta bogata w krzem, a także stosowanie suplementów diety z tym pierwiastkiem polecane jest osobom, u których istnieje ryzyko wystąpienia jego niedoborów. Na co pomaga krzem?

Działanie:

  • Na włosy – poprawia kondycję włosów, sprawia, że są mocniejsze, grubsze, zmniejsza ich wypadanie i wspomaga porost włosów. Pomaga osobom z chorobami powodującymi wypadanie włosów, na przykład schorzeniami tarczycy, Hashimoto.
  • Na paznokcie – krzem buduje strukturę płytki paznokciowej, dlatego powoduje, że jest ona bardziej odporna na uszkodzenia, między innymi złamania, rozdwajanie się.
  • Na skórę – krzem dba o atrakcyjny wygląd skóry, jej nawilżenie, elastyczność, jędrność i młody wygląd, ponieważ aktywuje produkcję związków jak kolagen, elastyna i kwas hialuronowy. Można korzystać także z balsamów krzemowych do stosowania miejscowego, zewnętrznego.
  • Na trądzik – osoby z trądzikiem, także trądzikiem różowatym, mogą osiągnąć lepszy efekt pielęgnacji skóry wtedy, gdy ich dieta będzie bogata w krzem. Krzem pobudza procesy odnowy tkanek skórnych i oczyszcza ją. Krzem może być też stosowany zewnętrznie jako balsam krzemowy.
  • Na rany – uwodniona krzemionka w postaci balsamu krzemowego polecana jest na wszelkiego rodzaju rany, skaleczenia i inne uszkodzenia skóry, wspomagając jej odnowę.
  • Na kości – badania dowodzą, że właściwa ilość krzemu w diecie powoduje lepszą kondycję kości. Wspomaga on produkcję komórek kościotwórczych, zmniejszając ryzyko wystąpienia dolegliwości jak rozmiękanie kości – osteomalacja oraz zwiększona łamliwość kości – osteoporoza. Z tego względu pierwiastek ten ważny jest dla kobiet po menopauzie, u których zmiany hormonalne sprzyjają gorszej mineralizacji kości.
  • Na stawy i ścięgna – ze względu na wsparcie produkcji kolagenu działa pozytywnie na dolegliwości stawów, ścięgien, między innymi na RZS – reumatoidalne zapalenie stawów.
  • Na krążenie – poprawia elastyczność naczyń krwionośnych, zapobiega odkładaniu się blaszek miażdżycowych powodujących zawężenie światła naczyń.
  • Na grzybicę – niedobory krzemu sprzyjają chorobom grzybiczym, dlatego jego suplementacja pomaga w ich zwalczaniu.

Zapotrzebowanie

Dzienne zapotrzebowanie na krzem wynosi około 25-30 mg, natomiast w niektórych publikacjach pojawiają się zalecane dawki do 50 mg na dobę.

Nadmiar i niedobór

Na niedobory w wyższym stopniu narażone są osoby o diecie ubogiej w warzywa, owoce i produkty pełnoziarniste. Wchłanianie krzemu zmniejszają też pierwiastki jak potas, magnez, chrom, witaminy z grupy B, tłuszcze nasycone trans w diecie.

Niedobory tego ważnego pierwiastka występują ponadto u osób intensywnie trenujących, u dzieci w okresie wzrostu, u osób o mniejszej kwasowości żołądka i seniorów, u których do podwyższenia pH kwasów żołądkowych dochodzi na skutek wieku. Brakom sprzyjają również infekcje grzybami, pasożytami. W przeszłości do niedoborów krzemu dochodziło często na skutek stosowania aluminiowych naczyń – aluminium zmniejsza wchłanianie tego pierwiastka.

Skutki niedoboru krzemu:

  • Osteomalacja – rozmiękanie kości,
  • Osteoporoza – zwiększona łamliwość kości,
  • Gorsza kondycja skóry – sucha, nadwrażliwa, podatna na zapalenia,
  • Cienkie, łamliwe, wypadające włosy,
  • Łamliwość, rozdwajanie się paznokci,
  • Pogorszona kondycja stawów,
  • Gorsza odporność na infekcje,
  • Ryzyko cukrzycy,
  • Ryzyko wylewów,
  • Ryzyko zawałów mięśnia sercowego,
  • Problemy naczyniowe.

Nie zanotowano dotychczas przypadków nadmiaru krzemu w organizmie. Jest wydalany razem z moczem, co powoduje, że nie kumuluje się nadmiernie w organizmie. Właśnie dlatego nie jest zalecane stosowanie zbyt wysokich dawek suplementów, ponieważ nie zapewni on wtedy lepszego efektu.

Suplementacja

W sklepach można kupić różne preparaty w kapsułkach. Dostępny jest też krzem w płynie do picia, który mniej obciąża wątrobę.

Preparaty są oferowane z samym mikroelementem i z dodatkami. Krzem z borem i jodem dba o prawidłowe wydzielanie hormonów, w tym testosteronu, hormonów tarczycy. Krzem z borem to połączenie, które wspomaga także wchłanianie wapnia i poprawia kondycję kości. Z kolei krzem z metioniną – ważnym aminokwasem budującym włosy – pomaga w poprawie ich stanu.

Krzem organiczny - zamów online

Jak stosować?

Odpowiednia suplementacja środkami z krzemem pozwala zapobiegać niedoborom tego ważnego pierwiastka u dzieci i u dorosłych.

Jak suplementować preparaty z krzemem:

  • Jaką dawkę wybrać? Najczęściej zażywa się od 150 mg do 450 mg krzemu dziennie zależnie od zapotrzebowania.
  • Kiedy stosować? Zaleca się suplementację po posiłku.
  • Czy można przedawkować krzem? Nadmiar krzemu jest wydalany z organizmu, dlatego nie zanotowano dotychczas objawów jego przedawkowania.
  • Czy krzem jest szkodliwy w ciąży? Ze względu na brak badań u kobiet w ciąży trudno oszacować szkodliwość jego zażywania, dlatego przed rozpoczęciem suplementacji warto skontaktować się z lekarzem.

Dokładne informacje dotyczące suplementowania krzemu można znaleźć na etykietach produktów. W razie wątpliwości warto skonsultować się z lekarzem albo z farmaceutą.

Gdzie kupić?

Preparaty z krzemem można kupić w wielu sklepach, między innymi aptekach, zielarniach i sklepach oferujących suplementy diety.

Cena Za opakowanie kapsułek z krzemem należy zapłacić od około 40 do 60 złotych. Krzem z borem w płynie to koszt około 65-120 złotych zależnie od producenta.

Co wybrać?

Jaki krzem wybrać? Na rynku znajduje się szeroka gama produktów zawierających w składzie ten pierwiastek. Najlepiej zdecydować się na łatwo przyswajalny krzem, w odpowiedniej dawce oraz bez żadnych niepotrzebnych dodatków. Popularne są preparaty naturalne, na przykład zawierające krzem w skrzypie, bambusie oraz krzem z borem do picia.

Najczęściej wybierany preparat to Krzem Organiczny Aliness Z Pędów Bambusa. Jest on standaryzowany na 70% naturalnie występującej krzemionki w formie krzemu organicznego, co zapewnia skuteczność jego stosowania. Zalecane dawkowanie to 1-3 kapsułki dziennie. Suplement nie zawiera laktozy, glutenu, soi i GMO i jest dostępny w wegańskiej kapsułce.

Zapraszamy do zamówienia krzemu organicznego w sklepie Biostima!

Źródła:
1. Silicon: The Health Benefits of a Metalloid, Keith R. Martin, Interrelations between Essential Metal Ions and Human Diseases, 451-473.
2. Krzem jako brakujący element w leczeniu osteoporozy, Witold Tłustochowicz, Forum Reumatologiczne 2020;6(4):160-166.
3. Biological Silicon Stimulates Collagen Type 1 and Osteocalcin Synthesis in Human Osteoblast-Like Cells Through the BMP-2/Smad/RUNX2 Signaling Pathway, Meng Dong i inni, Biological Trace Element Research, 173 (2), 2016, s. 306–315.
4. Safety of organic silicon (monomethylsilanetriol, MMST) as a novel food ingredient for use as a source of silicon in food supplements and bioavailability of orthosilicic acid from the source, Fernando Aguilar i inni, EFSA Journal, Volume 14, Issue 4, 4436.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl